بوی بد آبسردکن یخچال و رفع آن

یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که در دستگاه‌های یخچال و فریزر مشاهده می‌شود و بسیار هم آزاردهنده است، بوی بد آبسردکن است. بوی بدی که لذت نوشیدن یک لیوان آب خنک را بسیار ناگوار می‌کند. در این مطلب عیب یابی و بررسی علت بوی بد آبسرد کن یخچال می‌پردازیم.

یکی از نکات مهمی که در استفاده از دستگاه‌های لوازم برقی و البته یخچال و فریزرها یا دستگاه‌های ساید بای ساید باید به آن دقت کنید این است که به‌هیچ‌عنوان برای رفع مشکل، خودتان اقدامی انجام ندهید. گاهی عدم داشتن تخصص کافی سبب می‌شود درنهایت خسارات بسیار زیادی را بپردازید.

برای رفع کردن بوی بد آبسردکن یخچال تیم متخصص و حرفه‌ای تعمیر یخچال تعمیرسرا برای شما مطالبی تهیه کرده است که به شما کمک می کند تا علت این بوی نامطبوع را بررسی کرده و هنگام اعلام خرابی دستگاهتان، اطلاعات را به‌درستی در اختیار تعمیرکاران حرفه‌ای تیم قرار دهید و نگرانی زیادی نداشته باشید.

اصلی ترین علت بوی بد آبسردکن یخچال

یکی از فصل‌هایی که نیاز به نوشیدن آب خنک در آن بیشتر احساس می‌شود، تابستان است و اگر شما به علت بوی بد آبسردکن یخچال این آرامش را از شما سلب شود، به دلایل مهمی که سبب ایجاد این بو می‌شود توجه کنید:

  1. جدید بودن یخچال یا آبسردکن یخچال
  2. ماندن طولانی مدت آب داخل آبسردکن یخچال
  3. فیلترهای بی کیفیت نصب شده روی یخچال
  4. عدم نظافت یخچال و آبسردکن یخچال

همان‌طور که خواندید، عوامل گفته شده باعث ایجاد بوی بد آبسردکن یخچال در بسیاری موارد هستند. با بررسی این عوامل و رفع آن‌ها می‌توان با ساده‌ترین روش‌ها این مشکل را رفع کرد. در ادامه با آموزش دقیق‌تر و اصولی‌تر هر یک از موارد ذکر شده، تیم تعمیرسرا سعی دارد تا شما را با روش‌های نگهداری و مراقبت از دستگاهتان و حفظ آن از بوی بد آشنا کند.

بود بد آبسردکن

جدید بودن یخچال یا آبسردکن یخچال

اگر یخچالتان را به تازگی خریداری کرده‌اید و یا اگر آبسردکن آن را به تازگی تعویض نموده اید و آبسردکن بو می‌دهد، اصلاً نگران نباشید. بوی بد آبسردکن جدید کاملاً طبیعی است و دستگاه شما کاملاً سالم است. علت بوی بد آبسردکن یخچال در این قسمت نو بودن آن‌ها است.

  • برای از بین بردن بوی بد آبسردکن لازم است تا چند مرتبه مخزن آبسردکن را با آب پر کرده و تخلیه کنید.
  • از اسپری و مواد خوشبو کننده استفاده نکنید.
  • هیچ محلولی مانند سرکه و یا مواد شیمیایی را داخل مخزن نریزید.
  • نگران آسیب دیدن یخچال و یا مخزن آبسردکن آن نباشید. بوی بد آبسردکن برای همیشه باقی نمی‌ماند.

ماندن طولانی مدت آب داخل آبسردکن یخچال

یکی از مواردی که سبب می‌شود تا آبسردکن دچار بوی بد شود این است که آب برای مدت زمان طولانی داخل مخزن آبسردکن یخچال باقی بماند. اگر برای زمان طولانی در یک مخزن بدون حرکت باقی بماند علاوه بر اینکه زرد رنگ و کدر می‌شود، بوی نامطبوعی نیز به خود می‌گیرد.

  • تخلیه کردن آب داخل آبسردکن پیش از آنکه بخواهید به سفر بروید و یا برای مدت چند روز یا بیشتر از یخچال استفاده نکنید، بسیار مهم و ضروری است و از زرد شدن آب و مخزن آبسردکن نیز جلوگیری می کند.
  • اگر به‌طورکلی علاقه ای به استفاده از آب آبسردکن ندارید آن را کاملاً خشک کرده و سپس در جایگاهش قرار دهید.
  • اگر به علت باقی ماندن طولانی مدت آب در داخل مخزن یخچال دچار بوی بد شده است باید مخزن کاملاً شستشو داده شده و چندین بار آب داخل آن تعویض شود.

مقاله علت کار نکردن آبسردکن یخچال را که در تعمیرسرا آماده کرده ایم، مطالعه نمایید.

فیلترهای بی کیفیت نصب شده روی یخچال

یکی از دلایل مهم و شایعی که سبب می‌شود استفاده از آب داخل آبسردکن غیرممکن و آزاردهنده شود، تعویض دیر به دیر فیلتر یخچال است. گاهی نیز به علت استفاده از فیلتر بی کیفیت، بوی بد آبسردکن سبب سلب آرامش می شود.

سیستم تصفیه در یخچال نقش مهمی دارد و سبب از بین بردن کلر موجود در آب می شود. به همین دلیل آلودگی و ذرات میکروبی بسیار زیادی در فیلتر تجمع پیدا می‌کنند.

برای داشتن آب تمیز و خالص لازم است عیب یابی سیستم تصفیۀ دستگاه به صورت مرتب و دقیق انجام شود تا مانع از ایجاد بوی بد در آب شود. اگر فیلتر دستگاه به موقع تعویض شود و همچنین از فیلتر با کیفیت استفاده شود علاوه بر اینکه آب داخل آبسردکن خوشمزه و گوارا خواهد بود، عمر دستگاه نیز افزایش پیدا می کند.

بوی بد در یخچال

افزایش عمر آبسردکن یخچال

  • تعویض به موقع فیلتر یخچال و توجه به تاریخ انقضاء درج شده روی فیلتر.
  • عدم استفاده از فیلترهای بی کیفیت. استفاده از فیلترهای بی کیفیت سبب می شود تا چند ماه پیش از آنکه تاریخ انقضاء فیلتر دستگاه شما به پایان برسد آبسردکن یخچال بوی بدی به خود بگیرد.
  • فیلترهای بی کیفیت زودتر خراب می شوند پس در صورت استفاده از این فیلترها لازم است تا چند ماه قبل از به پایان رسیدن تاریخ انقضاء آن ها تعویض شوند.
  • عدم تعویض به موقع فیلتر یخچال و استفاده از فیلتر بی کیفیت سبب ایجاد بوی بد آبسردکن می شوند. بهترین راهکار برای عدم مواجهه با این مشکل استفاده از فیلتر جدید و با کیفیت است.

فیلترهای نانو

یکی از مهم ترین راهکارهایی که مانع از ایجاد بوی بد آبسردکن می شود استفاده از فیلترهای نانو است. همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد فیلترها نقش مهمی در سلامت آب و جلوگیری از خرابی یخچال دارند. فناوری نانو یکی از جدیدترین و بهترین فناوری هایی است که به دلیل کاربرد نانو مواد سبب ایجاد عملکردهای بهتری شده است.
فیلترهای نانو کیفیت بسیار بالایی دارند اما در استفاده از این فیلترها نیز باید به تاریخ مصرف، تاریخ انقضاء، کیفیت نانویی فیلتر، کیفیت ورود و خروج آب و فناوری نانویی به کار رفته در فیلتر دقت کرد. استفاده از فیلترهای نانو دغدغۀ بسیاری از افراد را از بین برده است تا با خیالی آسوده و راحت از آبسردکن دستگاه استفاده کنند.

عدم نظافت یخچال و آبسردکن یخچال

یکی از دلایلی که سبب بوی بد آبسردکن می شود عدم نظافت و تمیزی فضای داخلی یخچال است. برای جلوگیری از این مورد لازم است تا فضای داخلی یخچال به‌طور مرتب تمیز شود تا از ایجاد بوی بد در داخل یخچال جلوگیری شود.

برای تمیز کردن و نظافت یخچال نیز راهکارها و مواد مختلفی پیشنهاد می‌شد که با رعایت اصولی و دقیق مراحل تمیزکاری می‌توان از ایجاد بوی بد جلوگیری کرد و یا بوی بد آبسردکن را از بین برد.

برای تمیز کردن داخل یخچال همیشه بهتر است آن را از برق بکشید. از دیگر نکات مهمی که برای نظافت یخچال مهم است این می‌باشد که مواد را باهم ترکیب نکنید و از پارچه های پنبه ای و نرم استفاده کنید.

نظافت یخچال

  • بهترین راهکار برای تمیز کردن و نظافت فضای داخلی یخچال و جلوگیری از بود بد این است که به صورت دقیق و در فواصل زمانی کوتاه مدت فضای داخلی یخچال را نظافت کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد بوی شدید و بوی غذا در فضای داخلی یخچال از ظرف های درب دار استفاده کنید و میوه و سبزی آلوده را داخل یخچال قرار ندهید.
  • قوطی ها و شیشه هایی که خریداری می کنید را حتماً قبل از قرار دادن داخل یخچال شستشو دهید.
  • سرکه سفید عملکرد و تأثیر بسزایی در تمیز کردن یخچال دارد. برای استفاده از سرکه می توانید یک دستمال را به آن آغشته کرده و فضای یخچال را تمیز کنید و در آخر با دستمال مرطوب شده و دستمال خشک یخچال را شستشو دهید.
  • اگر قسمتی از مخزن و یا فضای داخلی یخچال دچار کپک شده است می توانید از جوش شیرین برای تمیز کردن یخچال استفاده کنید. برای استفاده از جوش شیرین مقداری از آن را داخل آب ولرم ریخته و با استفاده از پارچه یخچال را تمیز کنید. جوش شیرین در سفید شدن یخچال نیز نقش مهمی دارد.

رفع بوی بد آبسردکن یخچال متصل به لوله کشی

برخی از یخچال ها دارای مخزن آبسردکن هستند که به صورت دقیق در قسمت های قبل نکات لازم در رابطه با این مخزن ها ذکر شد. برخی از یخچال ها دارای آبسردکن متصل به اتصالات لوله کشی هستند.

به این صورت که مخزنی برای پر کردن از ندارند و یا دسترسی دستی به این مخزن ها وجود ندارد. اگر در این یخچال ها بوی بد آبسردکن ایجاد شد لازم است تا به نکات زیر توجه شود البته در رابطه با این یخچال ها معمولاً توصیه می شود تا موضوع با تکنسین های متخصص نیز در میان گذاشته شود.

  1. کیفیت پائین آب ورودی به داخل یخچال سبب می شود تا بوی بد در آبسردکن ایجاد شود. علت این موضوع نیز ممکن است به علت خرابی دستگاه تصفیۀ منزل باشد.
  2. لوله کشی های خراب و فرسوده و یا لوله کشی های خیلی جدید و نو سبب ایجاد بوی بد آبسردکن یخچال می شوند.
  3. خرابی فیلتر در این یخچال ها بسیار شایع است و حتماً باید در فواصل زمانی دقیق فیلتر دستگاه تعویض شود.

جمع بندی علت بوی بد آبسردکن یخچال

ایجاد بوی بد آبسردکن یکی از موارد بسیار شایعی است که گاهی به دلایل مختلف ایجاد می شود. نکتۀ قابل توجه این است که ایجاد این بو به معنی خرابی دستگاه یخچال نیست و نباید نگران آن باشید. از بین بردن بوی بد آبسردکن به زمان نیاز دارد و باید به موارد و راهکارهایی که در این مطلب به آن ها اشاره شد دقت کنید.
چنانچه احساس می کنید بوی بد آبسردکن یخچال را نمی‌توانید تشخیص دهید می توانید از مجرب ترین و حرفه‌ای ترین تیم تعمیرکاران لوازم برقی و لوازم خانگی در تعمیرسرا راهنمایی و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

۱۴۰۰/۰۹/۰۲

فرم ارسال نظر