علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی

سوختگی ماشین لباسشویی هم مثل هر وسیلۀ خانگی دیگر، علل مختلفی دارد. بوی سوختگی ماشین لباسشویی می‌تواند یک یا چند علت مختلف داشته باشد. مهم است که این بو را نادیده نگیرید. چرا که عدم تشخیص به موقع و رفع ایراد می‌تواند منجر به سوانح هولناکی شود. از برق گرفتگی افراد تا آتش سوزی در خانه می‌توانند نتایج عدم توجه به این مسئله باشند. در کل، بوی سوختگی وسایل برقی و لوازم منزل همواره باید جدی گرفته شوند.

اولین اقدام در صورت استشمام بوی سوختگی از ماشین لباسشویی، کشیدن پریز آن از برق است. دقت کنید که هیچ‌وقت خودتان دست به تعمیر آن نشوید و حتما برای این مورد می بایست از تعمیر لباسشویی که متخصصین تعمیرسرا به خوبی انجام می دهند، استفاده کنید. زیرا علاوه بر وارد کردن صدمات بیشتر، ممکن است باعث آسیب به خود یا خانه‌تان نیز شوید. تا رسیدن تعمیرکار مجرب، هیچ اقدام دیگری جزء کشیدن آن از برق نکنید. در این مقاله از تعمیرسرا توضیحات مفصلی را در این مورد خواهیم داد.

علت بوی سوختگی لباسشویی

سوختگی ماشین لباسشویی چند دلیل مختلف دارد

در حالت کلی، بوی سوختگی ماشین لباسشویی ممکن است ناشی از اصطکاک بیش از حد قطعات محرک آن باشد. گاهی اوقات نو بودن وسایل خانگی ممکن است باعث ایجاد بوی سوختگی شوند. این بوها طبیعی هستند و آنچنان جای نگرانی ندارند.

اما لازم است که بوی معمولی سوختن و بوی غیرطبیعی را از هم تشخیص دهید. بخش‌های متحرک ماشین لباسشویی در معرض پوسیدگی، فرسودگی و نیز شل شدن هستند. گاهی اوقات، مقداری فرسودگی می‌تواند باعث ایجاد اصطکاک در اجزاء پلاستیکی شود. بوی سوختگی پلاستیک، عمده‌ترین بویی است که از ماشین لباسشویی به مشام می‌رسد. در کل، چندین دلیل عمده برای این مسئله تعیین شده است. از جمله اینکه:

بوی سوختگی ماشین لباسشویی ناشی از پارگی تسمه

تسمه‌ای که در لباسشویی استفاده می‌شود، قطعه‌ای است که در معرض فرسودگی قرار دارد. در صورت فرسوده شدن و کهنگی آن، باعث عدم قرارگیری آن در جای مناسب می‌شود. وظیفۀ تسمه این است که دیگ لباسشویی و پولی موتور را متصل به هم نگه دارد. کار کردن تسمه در جایی خارج از مقر اصلی خود، باعث ایجاد اصطکاک آن با دیگر اجزاء لباسشویی می‌شود. این قطعۀ پلاستیکی در صورتی که اصطکاک بیش از حدی را تجربه کند، بوی سوختگی خواهد داد. سامسونگ یکی از برند های معروف ماشین لباسشویی می باشد که متخصصین تعمیر لباسشویی سامسونگ می باشند که در این زمینه بسیار حاذق می باشند.

خرابی موتور ماشین لباسشویی

وقتی موتور ماشین لباسشویی خراب می‌شود، ممکن است بوی سوختگی از آن به مشام برسد. موتور ماشین لباسشویی، وسیله‌ای مصرفی است. مثل هر وسیلۀ برقی دیگر، استفادۀ زیاد، مکرر و طولانی از آن، باعث ایجاد خرابی خواهد شد. همچنین گاهی اوقات ممکن است بار اضافه‌ای را بر دوش ماشین لباسشویی قرار داده باشید. در چنین حالتی، زیاد شدن فشار بر موتور ماشین لباسشویی، باعث سوختگی یا نیم‌سوز شدن آن خواهد شد. گاهی نیز ممکن است تسمۀ موتور بیش از حد سفت باشد که باعث ایجاد فشار بر موتور گردد.

قرقرۀ موتور راه اندازی ماشین خراب شده است

قرقرۀ موتور راه اندازی ماشین لباسشویی نیز وسیله‌ای است که دچار فرسودگی و شکستگی می‌شود. زنگ زدن و تخریب این قطعه باعث ایجاد اصطکاک بیش از حد خواهد شد. در نتیجه باعث ایجاد سوختگی یا ذوب شدگی در آن می‌شود. خراب شدن و داغی بیش از حدی که در این قطعه ایجاد می‌شود، باعث آسیب رسیدن به تسمه نیز خواهد شد. یکی از دلایل بوی سوختگی ماشین لباسشویی همین است. در صورتی که قرقرۀ راه اندازی در اسرع وقت تعمیر نشود، باعث ایجاد آسیب‌های بیشتر در ماشین لباسشویی می‌شود.

قرقره ماشین لباسشویی

سوختگی در لاستیک المنت

یکی دیگر از دلایل بوی سوختگی ماشین لباسشویی، سوختگی در لاستیک المنت است. لاستیک المنت لباسشویی، قطعه‌ای است که در دیگ اصلی لباسشویی نصب شده است. این لاستیک وظیفۀ آب‌بندی کردن المنت داخلی را به عهده دارد. در برخی مواقع، بروز اتصالی در المنت باعث تولید گرمای بیش از حد در المنت می‌شود. این گرما به لاستیک المنت وارد شده و منجر به ایجاد سوختگی در آن خواهد شد.

ایراد ناشی از سیستم برق کشی لباسشویی

این مورد یکی از خطرناک‌ترین مواردی است که می‌تواند در لباسشویی اتفاق بیفتد. بوی سوختگی ماشین لباسشویی که ناشی از اتصالی یا سوختگی سیم‌کشی است باید با دقت و ایمنی زیاد برطرف شود. اتصالی و خرابی در سیم کشی ماشین لباسشویی می‌تواند باعث بالا رفتن جریان الکتریکی در سیم کشی شود. این اتفاق موجب می‌شود که روکش‌ها و عایقی که در سیم‌ها وجود دارد دچار سوختگی شوند. در صورتی که دما بیشتر شود، احتمال بروز آتش‌سوزی و خطرات دیگر نیز وجود خواهد داشت.

خراب شدن پریز و دو شاخه

گاهی اوقات، بوی سوختگی ماشین لباسشویی ناشی از اتصالات، سوکت‌ها، فیوز یا کابل است. مثلاً ممکن است پریز یا دو شاخه‌ای که ماشین لباسشویی به آن وصل است، دچار اتصالی شود. یا داغ شدن بیش از حد پریز باعث ایجاد بوی سوختگی شود. این مسئله با این که ساده‌تر و راحت‌تر حل می‌شود اما لازم است که سریعاً نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. در صورتی که متوجه نقص در کابل‌ها، دو شاخه یا پریز شدید، لازم است که درخصوص تعمیر اصولی آن‌ها اقدام کنید. علاوه بر این ضروری است که فیوز مناسبی را برای ماشین لباسشویی تهیه کنید.

ایراد در پمپ تخلیۀ ماشین لباسشویی

در صورتی که بوی سوختگی در حین چرخۀ شست و شو ایجاد شود، احتمال دارد که پمپ تخلیۀ لباسشویی دچار نقص شده باشد. خارج نشدن آب توسط پمپ باعث سنگین شدن حرکت ماشین می‌شود. این اتفاق در ادامه موجب افزایش فشار وارده به موتور لباسشویی خواهد شد. وجود چنین مشکلی می‌تواند باعث سوختن موتور لباسشویی شود. در صورتی که موتور در تست دستی به سختی می‌چرخید، لازم است که نسبت به تعویض پمپ تخلیه اقدام کنید.

سوختن موتور لباسشویی

بروز مشکل در کلاچ لباسشویی

بعضی از لباسشویی‌هایی که درب از بالا دارند، مجهز به کلاچ برای حرکت دادن سبد شست و شو هستند. کلاچ لباسشویی در فرآیند چرخش محفظۀ شست و شو دخیل است. در صورتی که کلاچ دچار فرسودگی شود، احتمال ایجاد بوی سوختگی ماشین لباسشویی وجود دارد. در صورتی که ایراد از کلاچ باشد، در حین کار کردن لباسشویی نیز صدای خراشیدگی شنیده می‌شود.

موتور لباسشویی، محتمل‌ترین قطعۀ عامل بوی سوختگی

معمولاً بوی سوختگی در لباسشویی نشان دهندۀ شکستگی یک از قطعات است. موتور محرک لباسشویی، مهم‌ترین بخش از ماشین است. زمانی که شکستگی، پوسیدگی یا عدم توازن در آن ایجاد شود می‌تواند حرارتی بیش از حد ایجاد کند. داغ شدن زیاد این قطعه باعث ایجاد بوی سوختگی ماشین لباسشویی می‌شود.

از مهم‌ترین عوامل دیگر که باعث داغ شدن موتور می‌شود، محول کردن بار سنگین به محفظۀ شست و شو است. در بارهایی که از ظرفیت شست و شوی ماشین بیشتر است، ممکن است عملکرد چرخندۀ دستگاه مختل شود. فشار دادن تسمه درایو و ایجاد اصطکاک، بوی لاستیک سوخته را به مشام خواهد رساند. اگر بار سنگینی را بر دوش ماشین لباسشویی می‌گذارید، این بار را کمتر کنید. شاید مشکل دقیقاً از همین‌جا باشد.

گاهی اوقات نیز:

آلوده شدن قطعات داخلی به موتور فشار می‌آورد

ماشین لباسشویی به طور مداوم در حال شستن لباس‌های کثیف است. همۀ این لباس‌ها حجم مشخصی از آلودگی را در قطعات داخلی ماشین ایجاد می‌کنند. انباشته شدن این آلودگی‌ها روی هم می‌توانند باعث ایجاد رسوبات در آن شوند. وقتی این رسوبات مانع از حرکت روان موتور می‌شوند، باعث بروز فشار به آن خواهند شد. بالا رفتن فشار موتور نیز در نهایت منجر به داغ شدن و ایجاد بوی سوختگی ماشین لباسشویی می‌شوند. این نکته را پیش از هر چیز دیگر در نظر داشته باشید. این که آلوده بودن قطعات داخلی و فشار آوردن آن به موتور را جزء اولین احتمالات قرار دهید. به این منظور، لازم است یک دور ماشین لباسشویی را تمیز کنید. بنابراین، آخرین تیتر از این مقاله را به نحوۀ شستن آلودگی‌ها در ماشین لباسشویی اختصاص می‌دهیم. همچنین شما می توانید مقاله طرز کار ماشین لباسشویی سامسونگ را مطالعه فرمایید.

ماشین لباسشویی را تمیز کنید!

برای شست و شوی لباس‌های امروزی ترجیح داده می‌شود که از چرخۀ خنک استفاده شود. اما استفاده از چرخۀ گرم در لباسشویی می‌تواند آلودگی‌ها و رسوبات را به شکلی مؤثرتر پاک کند. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی، ابتدا درجۀ آب را روی گرم‌ترین حالت قرار دهید. در کشوی لباسشویی، مقداری سرکه یا بلور سودا قرار دهید. استفاده از سرکۀ سفید به همراه آب داغ، منجر به پاک شدن رسوبات و آلودگی‌ها از آن خواهد شد.

علاوه بر این، آب‌بندها و مهر و موم‌های لاستیکی دور دهنۀ دستگاه را نیز بیرون آورده و آن‌ها را با یک دستمال تمیز کنید. همچنین که برخی شوینده‌های مخصوص لباسشویی نیز در بازار وجود دارند. هر کاری که برای تمیزی لباسشویی خود انجام می‌دهید، مطمئن شوید که اثری از آلودگی‌ها نمانده باشد. این روند هم به عمر بیشتر لباسشویی کمک می‌کند و هم باعث برطرف شدن بوی سوختگی در برخی از موارد خواهد شد.

۱۴۰۰/۰۹/۰۲

فرم ارسال نظر