علت بوی سوختگی یخچال

بوی سوختگی یخچال موضوعی نگران کننده است. هرچند که شاید برای برخی از ما این‌گونه نباشد. اما بوی سوختگی یخچال چیزی است که باید سریعاً با آن مقابله کنید. این اتفاق به احتمال زیاد ناشی از گرم شدن سیم کشی برق دستگاه است. سوختگی سیم‌های برق و آتش سوزی‌ای که بر اثر آن، اتفاقی خطرناک است. هر ساله، عدۀ زیادی بر اثر سوانحی که ناشی از سوختگی و آتش سوزی لوازم خانگی هستند جان خود را از دست می‌دهند.

از این رو اگر در هنگام باز کردن درب یخچال، بوی سوختگی به مشام می‌رسد، سریعاً حواس خود را جمع کنید. در این صورت لازم است که اقدامات ضروری برای محافظت از خانه و خانواده‌تان را انجام دهید. تعمیرسرا، یکی از بزرگ‌ترین ارائه کنندگان خدمات تعمیر یخچال فریزر ، این مقاله را به علل و راهکارهای بوی سوختگی یخچال اختصاص داده است.

علت بوی سوختگی

در مواجه با بوی سوختگی یخچال محتاط باشید

پیش از هر چیز لازم است که از بوی سوختگی یخچال مطمئن شوید. منظور این که تشخیص دهید که محل بوی سوختگی از کجاست. گاهی این اتفاق ممکن است ناشی از گرم شدن سیم کشی داخلی باشد. این مسئله باعث گرم شدن بدنۀ پلاستیکی یخچال می‌شود. به همین دلیل است که بوی سوختگی یخچال شبیه به بوی ناشی از سوختن پلاستیک است.

اولین قدم این است که به دنبال نشانه‌هایی از گرم شدن بیش از حد فضای داخلی یا خارجی یخچال باشید. شاید دود ناشی از سوختگی را نیز مشاهده کنید. در صورتی که بخشی از یخچال به شکلی محسوس گرم شده باشد، آن ناحیه را علامت گذاری کنید. علاوه بر این ممکن است غذاهای برخی از طبقات خراب شده باشند. در هنگام شناسایی بوی سوختگی یخچال بسیار محتاط عمل کنید. به هیچ وجه سیم‌هایی که دچار سوختگی شده‌اند را لمس نکنید. این وضعیتی خطرناک است که می‌تواند منجر به برق گرفتگی شود.

علل بوی سوختگی یخچال را بیابید

اولین نشانه‌ای که باید به دنبال آن باشید، حرارت بیش از حد سیم کشی الکتریکی یخچال است. اگر کابل‌های برقی ایراد داشته باشند، بوی سوختگی یخچال به مشام خواهد رسید. بالا رفتن حرارت سیم‌ها می‌تواند منجر به سوختن روکش عایق آن‌ها شود. اما اگر منشأ سوختگی مربوط به سیم‌های برق نبود، دلایل احتمالی بعدی را دنبال کنید. گاهی اوقات ممکن است بوی سوختگی ناشی از لامپ یخچال باشد. بعضی مواقع نیز این اتفاق در بخش‌های داخلی بدنۀ یخچال یا در فضای پشتی آن اتفاق می‌افتد. در صورت داغ بودن بخشی از یخچال، به هیچ عنوان دست به اتصالات نزنید. اولین گام این است که یخچال را از برق بکشید. سپس با یک تعمیرکار حرفه‌ای و کاربلد تماس بگیرید تا مشکل کار را پیدا و حل کند. در کل، دلایل بوی سوختگی یخچال می‌تواند یکی از عوامل زیر باشد.

ممکن است لامپ یخچال منشأ بوی سوختگی باشد

در کل، بوی سوختگی یخچال همواره ناشی از یک ایراد الکتریکی است. این ایراد در برخی موارد به دلیل خاموش نشدن لامپ یخچال بعد از بسته شدن درب است. در این حالت، لامپ بیش از حد گرم می‌شود. گرم شدن لامپ نیز باعث ایجاد حرارت در محیط پیرامون و همچنین سوختن برخی از سیم کشی‌ها و اتصالات خواهد شد. در این حالت، دکمۀ مربوط به خاموش شدن لامپ یخچال را بررسی کنید. در حالتی که درب یخچال باز است دکمه را فشار دهید. اگر لامپ خاموش نشد، ایراد از دکمه است. برخی از یخچال‌ها نیز طراحی استانداردی ندارند. این موضوع باعث می‌شود که بعد از بسته شدن درب یخچال، چراغ روشن بماند.

علت بوی سوختگی یخچال

سیم کشی داخلی، عامل بوی سوختگی یخچال است

یخچال‌ها وسیله‌هایی هستند که شبانه روز در حال کار هستند. احتمالاً در بین همۀ لوازم برقی منزل، تنها یخچال‌ها به این شکل هستند. از این رو، فرسودگی و استهلاک یخچال‌ها بیشتر محتمل است. گاهی اوقات، پوسیدگی و فرسوده شدن سیم کشی داخلی، عامل بوی سوختگی یخچال است. این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد. چرا که در اثر گرم شدن زیاد و بالا رفتن حرارت، احتمال آتش سوزی وجود خواهد داشت. در این صورت باید یخچال را از برق بکشید. هرچند بسیاری از یخچال‌های امروزی مجهز به فیوزهایی هستند که در صورت بروز چنین اتفاقی، دستگاه را خاموش می‌کنند. برای تعمیر یخچال سامسونگ خود روی ما حساب کنید.

برق کشی ساختمان دچار نقص باشد

گاهی اوقات، بوی سوختگی یخچال دلیلی خارج از خود دستگاه دارد. در این حالت، ایراد اصلی برق کشی ساختمان خواهد بود. پوسیدگی و کهنه بودن سیستم برق کشی ساختمان می‌تواند باعث بروز نوسان در برق یخچال شود. این اتفاق به تدریج باعث ایجاد استهلاک در سیم کشی و قطعات یخچال می‌شود. عمدتاً برق کشی ساختمان‌های قدیمی به این صورت است. هرچند که فیوز اصلی ساختمان‌ها نیز به عنوان مانعی برای بروز سوانح ناشی از آن عمل می‌کند.

بوی سوختگی ناشی از کارکرد بیش از حد المنت است

یخچال فریزرها دارای وسیله‌ای به نام ترموفیوز هستند. این قطعه تحت عنوان فیوز حرارتی نیز شناخته می‌شود. وظیفۀ ترموفیوز، کنترل هیتر المنت است. در واقع، ترموفیوز در یخچال‌ها موظف به قطع کردن المنت در دمای بالاست. گاهی مواقع ممکن است که این قطعه قابلیت خود در قطع و وصل کردن برق را از دست دهد. به این ترتیب، دمای یخچال به شکلی نامعمول بالا خواهد رفت. در چنین حالتی احتمال سوختگی موتور یخچال وجود خواهد داشت. البته احتمال اینکه برق المنت به صورت کلی قطع شده و از مدار خارج شود بیشتر است.

یخچال فریزر؛ داغ و با احتمال آتش سوزی!

شاید هیچ‌گاه به این مسئله فکر نکرده باشید. اما احتمال ایجاد آتش سوزی در یخچال‌ها وجود دارد. یک کمپرسور بیش از حد داغ شده می‌تواند عامل آتش سوزی باشد. همچنین که روشن ماندن لامپ به مدت طولانی نیز می‌تواند بسیار خطرناک بوده و منجر به حادثه شود. داغ شدن سیم‌ها یا لامپ باعث ایجاد حرارت در پلاستیک به کار رفته در یخچال می‌شود. این اتفاق به صورت بالقوه یکی از علل آتش سوزی یخچال‌هاست. گرم شدن بیش از حد یا سوختگی موتور یخچال نیز می‌تواند منجر به این حادثه شود. خوشبختانه سوختگی موتور یخچال دارای نشانه‌هایی است که تشخیص آن سریع‌تر و راحت‌تر است.

موتور یخچال

بوی ناشی از سوختگی موتور یخچال

گاهی مواقع بوی بد یخچال ناشی از سوختگی موتور آن است. سوختن موتور یخچال علائم مشخصی دارد که تشخیص آن را راحت می‌کند. سر و صدای غیرعادی و بیش از حد یخچال در هنگام روشن شدن، یکی از علائم بارز آن است. روشن نشدن یخچال، عدم کار کردن موتور، گرم شدن غیرعادی و شروع به کار با صدای نامعمول، از دیگر نشانه‌های سوختن موتور یخچال هستند. در صورت بروز این اتفاق، یخچال را از برق بکشید.

در اسرع وقت با تعمیرکار یخچال تماس بگیرید تا روند بررسی، تعمیر موتور یا تعویض آن صورت پذیرد. جدای از این مسئله، گاهی نیز طراحی نامناسب یخچال باعث ایجاد بوی سوختگی در آن می‌شود. برای مشاهده قیمت موتور یخچال می توانید از تعمیرسرا استعلام بگیرید.

در مواجه با بوی سوختگی یخچال، راهکار چیست؟

به محض مشاهده بوی سوختگی در یخچال، سریعاً با نمایندگی آن تماس بگیرید. سعی کنید مشکل را با حداکثر جزئیات توضیح دهید. مواردی که در بررسی اولیۀ بوی سوختگی توضیح دادیم را انجام دهید. برای سازندۀ یخچال توضیح دهید که حرارت را از کجا حس می‌کنید. همچنین در صورت مشاهدۀ دود، منبع آن را اعلام کنید. مهم است که مدت زمانی که علائم را مشاهده کرده‌اید را نیز بگویید. اگر نمایندگی یخچال شما در نزدیکی وجود ندارد، با یک مرکز خدمات تعمیر لوازم منزل تماس بگیرید. تا پیش از رسیدن تعمیرکار به محل، یخچال را از برق بکشید تا از بروز سوانح احتمالی جلوگیری شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از بوی سوختگی

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از ایجاد بوی سوختگی در یخچال وجود دارد. پیش از هر چیز، سیستم برق کشی ساختمان را مورد بررسی قرار دهید. این کار نه تنها برای محافظت از یخچال و دیگر وسیله‌هاست، بلکه امری ضروری برای ایمنی خانه است. قبل از بروز اتفاق، سیم‌کشی‌های فرعی و معیوب ساختمان را تعمیر یا تعویض کنید. بیش از حد از پریزهای برق و سیم‌ها و اتصالات اضافه استفاده نکنید. همچنین اگر از یخچال‌های قدیمی استفاده می‌کنید، هر چه سریع‌تر نسبت به خرید یک مدل جدیدتر اقدام کنید. طبق آمار سازمان فدرال اعتبار دیجیتال، عمر متوسط یخچال‌ها چیزی بین ۱۵ تا ۱۹ سال است.

عیب یابی و تعمیر لوازم منزل یکی از کارهای ضروری است. این فرآیند را لازم است که به صورت دوره‌ای انجام دهید. در این خصوص لازم است که همواره از افراد حرفه‌ای، مجرب و متخصص کمک بگیرید. خبر خوب این که در حال حاضر تنها با یک تماس می‌توانید تعمیرکار مجرب را در خانۀ خود داشته باشید. در هر کجای تهران که باشید، تعمیرسرا در نزدیکی شماست. تنها کافیست که با کارشناسان تعمیرسرا  تماس بگیرید یا از طریق فرم‌های اینترنتی نسبت به ارسال درخواست خود اقدام کنید.

۱۴۰۰/۱۲/۰۸

فرم ارسال نظر