علت صدای زیاد کولر گازی چیست؟ نحوه برطرف کردن صدای کولر گازی

عمیر کولر گازی با تعمیرسرا

کولرهای گازی، امروزه به‌عنوان متداول‌ترین وسیله سرمایشی در اماکن مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. هم‌زمان با استقبال روزافزون از کولرهای گازی، کارخانه‌های پیشرو در این زمینه نیز به تولید انواع مختلف از کولرهای گازی روی آورده‌اند. در حال حاضر انواع مختلف از این کولرها اعم از یک‌تکه و انواع اسپلیت های پنل دار با امکانات بسیار و درعین‌حال مصرف پایین انرژی در بازار موجود هستند که قدرت انتخاب مشتری را افزایش داده‌اند. از طرفی نیز استفاده مداوم از این وسیله سرمایشی ممکن است باعث بالا رفتن استهلاک و خرابی دستگاه گردد. ما در این مقاله سعی داریم به معرفی کولرهای گازی و علت به وجود آمدن صدای زیاد آن‌ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید. شما میتوانید برای تعمیر کولر گازی خود با متخصصان ما تماس بگیرید!

عملکرد کولر گازی

روش کار کولر گازی شباهت زیادی به یخچال دارد که با چرخه تبدیل گاز به مایع و بلعکس باعث تولید سرما می‌شود و سرمای به وجود آمده را به‌وسیله فن به محیط پرتاب می‌کند.

کولر گازی از سه بخش اصلی تشکیل‌شده: اواپراتور یا تبخیرکننده که در کولرهای دوتکه درواقع پنل داخلی آن است و همچنین کمپرسور و کندانسور.

اواپراتور قسمتی است که هوای سرد شده را به فضای بیرون پرتاب می‌کند و هوای گرم و مرطوب داخل محیط را به بیرون می‌کشد. کمپرسور نیز وظیفه فشرده نمودن گاز و چرخاندن آن به داخل لوله‌ها را به عهده دارد تا درنهایت هوای خنک، مجدداً تولید و به بیرون دمیده شود.

علت سر و صدای کولر گازی

انواع کولر گازی

  1. سیستم تهویه مرکزی

این سیستم معمولاً برای فضاهای بزرگ مناسب است و از شبکه‌ای از کانال‌ها برای انتشار هوای خنک از دستگاه اصلی استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط: هزینه تعویض کمپرسور کولرگازی

  • کولر گازی اسپلیت

این نوع از کولر گازی، دارای دو قسمت داخلی و بیرونی است که قسمت کمپرسور و کندانسور آن جدای از پنل داخلی و در فضای باز نصب می‌شود. مزیت این نوع کولر گازی، صدای کمتر و سرمای یکنواخت برای فضایی که اسپلیت در آن قرارگرفته است می‌باشد.

تعمیر کولر گازی اسپیلت
  • کولر گازی یک‌تکه یا پنجره‌ای

همان‌طور که از نام این نوع کولر گازی پیداست، به‌صورت یک‌تکه می‌باشد و معمولاً در چارچوب پنجره‌ها نصب می‌شوند. از مزیت‌های این نوع کولر گازی می‌توان به قدرت خنک‌کنندگی زیاد، نصب ساده و سریع و همچنین قیمت پایین آن به نسبت سایر مدل‌ها اشاره کرد.

  • کولر گازی پرتابل

این مدل که بیشتر مناسب فضاهای کوچک است نسل جدید کولرهای پنجره‌ای است. در این مدل، هوای گرم داخل به کمک یک لوله شلنگی که در بیرون ساختمان قرار می‌گیرد به خارج منتقل می‌شود. ویژگی این مدل، قابل‌انتقال بودن و قیمت مناسب آن است.

کولر گازی پرتابل
  • کولر گازی هیبریدی

این مدل از کولر گازی از دو منبع انرژی مختلف استفاده می‌کند. به‌طوری‌که در فصل گرما هوای گرم داخل را کشیده و به بیرون منتقل می‌کند و در فصل سرما برعکس عمل می‌کند. درواقع این سیستم در فصل سرما از طریق سوخت فسیلی تولید گرما می‌کند و در فصل گرما از طریق انتقال گاز، تولید سرما می‌کند.

بررسی دلایل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی

کولرهای گازی جدید، دارای سیستم‌های نوین فناوری کم‌صدا هستند تا صدای آن‌ها در کمترین حد ممکن و پایین‌تر از ۵۰ دسی‌بل باشد. به همین دلیل، هر نوع صدای غیرطبیعی نشان از مشکل در عملکرد کولر گازی دارد.

این صداها معمولاً طبیعی هستند و دلیل آن سرویس نشدن به‌موقع کولر گازی است به‌طوری‌که با یک سرویس کامل این صداها نیز برطرف خواهند شد. درصورتی‌که بعد از سرویس کولر مشکل حل نشود کمپرسور کولر باید چک شود تا علت صدا مشخص گردد.

یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات کولرهای گازی که برای بیشتر مصرف‌کنندگان ممکن است رخ دهد، بگوش رسیدن صدای زیاد از کولر گازی است. به‌طوری‌که حتی اگر منشأ صدا از پنل بیرونی هم باشد این صدا به فضای داخلی نیز منتقل خواهد شد. درواقع دلیل اصلی بیشتر صداهایی که از پنل بیرونی می‌آید کمپرسور کولر گازی است که معمولاً بعد از گذشت چند سال از زمان استفاده و فرسودگی کمپرسور این صداها نیز بیشتر می‌شوند.

کمپرسور جزو مهم‌ترین قطعات هر کولر گازی است که از روتر و سیم‌پیچ تشکیل‌شده است. اصلی‌ترین وظیفه کمپرسور، بالا بردن فشار مبرد در چرخه حرکت گاز در کولر گازی است.

مطالب مرتبط:علت آبریزی کولر گازی + کاملترین آموزش

بررسی علت صدای زیاد کمپرسور

همان‌طور که قبلاً گفته شد کمپرسور از دو بخش سیم‌پیچ و روتر تشکیل‌شده است که داخل یک بدنه فولادی قرارگرفته است. دلیل اصلی صدای کمپرسور نیز یکی از این دو بخش هستند. از نشانه‌های زیر می‌توان به بروز مشکل در کمپرسور پی برد.

  1. کمپرسور بیش‌ازحد طبیعی داغ شده و بوی سوختگی یا حرارت به مشام می‌رسد.
  2. برق ورودی درزمانی که کولر گازی روشن می‌شود یا چند دقیقه بعد از روشن شدن آن قطع می‌شود.
  3. اطراف کمپرسور روغن زده و نشت کرده است.
  4. زمانی که کمپرسور شروع بکار می‌کند لرزش زیادی دارد.

با بروز هرکدام از نشانه‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت که کمپرسور دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. در ادامه هر یک از حالات فوق را جداگانه بررسی می‌کنیم.

علت صدای زیاد کمپرسور

نشانه‌های بروز اشکال در کولر گازی

داغ شدن بیش‌ازحد کمپرسور

علت بالا رفتن حرارت کمپرسور یا به دلیل نیم‌سوز شدن سیم‌پیچی است و یا اینکه روتر با بدنه درگیر است. البته معمولاً اگر سیم‌پیچ بسوزد کمپرسور کار نخواهد کرد. ولی اگر با صدای زوزه مانندی کار می‌کند نشان از نیم‌سوز شدن آن است. در هر دو صورت بهترین پیشنهاد، تعویض کمپرسور است و علت آن این است که هزینه تعمیر کمپرسور زیاد و تعمیر آن نیز کار مشکلی است.

قطع شدن برق در زمان روشن شدن کولر گازی

علت اصلی این مشکل، معمولاً از خازن کمپرسور است که با تعویض خازن استارتر مشکل برطرف خواهد شد.

نشتی روغن در اطراف کمپرسور

این مورد نیز نشان از نیم‌سوز شدن کمپرسور است و با تعویض کمپرسور مشکل صدا و نشتی روغن نیز حل می‌شود

صدا و لرزش زیاد کمپرسور

از شایع‌ترین دلایل صدای کمپرسور در زمان کار کردن، ثابت نبودنش در محل قرارگیری است. ممکن است پنل خارجی درست نصب نشده و باعث قرارگیری نادرست کمپرسور شده باشد و یا خود کمپرسور شل شده و لرزش دارد. لرزش کمپرسور باعث اختلال در کار روتر و ایجاد صدا در کمپرسور می‌شود که با تثبیت جای پنل خارجی یا فیکس کردن پایه‌های کمپرسور این مشکل حل خواهد شد.

در بعضی موارد نیز ممکن است دلایل دیگری در ایجاد صدا در کمپرسور دخیل باشند که باید بررسی شوند. از این موارد می‌توان به ترک خوردن دیواره کمپرسور، وارد آمدن ضربه به بدنه کمپرسور و کج شدن آن، سرویس و روغن‌کاری نشدن کمپرسور و اتصالی در سیم‌پیچ آن اشاره کرد. درهرصورت تشخیص ایراد کمپرسور نیاز به سرویس‌کار متخصص دارد تا با تشخیص درست و به‌موقع بتواند از خسارات بیشتر جلوگیری نماید.

مهم‌ترین دلایل صدای کولر گازی

از مهم‌ترین دلایلی که موجب به وجود آمدن صدای زیاد کولر گازی می‌شوند، می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • پنل بیرونی تراز نیست

اگر پنل بیرونی روی خط تراز قرار نگرفته باشد باعث ایجاد صدای زیاد از کولر گازی می‌شود.

  • شیئی خارجی وارد کندانسور شده است:

در بعضی مواقع ممکن است جسمی خارجی، وارد پنل بیرونی شده باشد. با توجه به قرار گرفتن پنل بیرونی در فضای خارجی، این موضوع طبیعی است و ممکن است براثر وزش باد شیئی وارد این قسمت شده باشد. در این مواقع بهتر است پس از قطع برق کولر، به‌وسیله چراغ‌قوه داخل پنل چک شود تا در صورت وجود جسم خارجی نسبت به بیرون آوردن آن اقدام لازم صورت گیرد.

  • قاب جلویی پنل داخلی شل شده یا شکسته است و صدا می‌دهد.
  • تیغه‌های فن پنل بیرونی شکسته و یا تاب برداشته است.
  • پایه‌های کندانسور شل شده‌اند.
  • موتور فن، نیاز به روغن‌کاری دارد.
خرابی کولر گازی

نکات مهم در زمان شنیدن صدای زیاد از کولر گازی

  • در زمان بررسی پنل بیرونی حتماً برق را قطع نمایید.
  • موقع شنیدن صدای زیاد از کولر گازی، حتماً دستگاه را سریعاً خاموش‌کنید تا از وارد شدن صدمات بیشتر به دستگاه جلوگیری شود.
  • اگر سر رشته‌ای از امور فنی ندارید از باز کردن و دست‌کاری قسمت‌های مختلف کولر گازی پرهیز کنید و در اسرع وقت با سرویس‌کاران شرکت مربوطه تماس بگیرید.

دلایل شنیدن صدای زیاد از پنل داخلی

اگر در زمان روشن کردن کولر گازی، متوجه صدای بلند یا سوت مانند از دستگاه شدید علت آن می‌تواند به دلیل نشتی گاز مبرد باشد که البته معمولاً حس‌گر دستگاه به‌صورت خودکار اقدام به خاموش کردن کولر گازی می‌کند.

در مواقعی نیز ممکن است منبع صدا از فن فیلتر هوا باشد. به‌طوری‌که شکسته شدن پره‌ها یا لق شدن پروانه باعث تولید صدا می‌شود.

خراب شدن ترموستات نیز یکی از دلایل صدای زیاد کولر گازی می‌تواند باشد. ترموستات از لوازم مصرفی کولر گازی است که در اثر استفاده مداوم و طولانی‌مدت از دستگاه خراب می‌شود و نیاز به تعویض دارد.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید دردسر سروصدای زیاد کولر گازی و هزینه‌های گزاف تعمیر آن را متحمل نشوید بهتر است به‌طور سالیانه کولر گازی خودتان را سرویس کنید تا خیلی از مشکلات برای دستگاه شما به وجود نیاید.

مهم‌ترین قسمت سرویس کولر گازی، تعویض کردن یا شستشو و تمیز کردن فیلترهای پنل داخلی است. این فیلترها به‌مرورزمان کثیف می‌شوند و نیاز به تمیز کردن مداوم و تعویض‌های دوره‌ای دارند.

با دقت به این موارد مهم علاوه بر اینکه می‌توانید عمر مفید کولر گازی خود را افزایش دهید، همچنین باعث فیلتر شدن آلودگی‌های محیطی و داشتن هوایی مطبوع در فضایی که در آن از کولر گازی استفاده می‌کنید خواهید شد. همچنین امیدواریم موارد ذکرشده درباره علت صدای زیاد کولر گازی برای شما مفید بوده باشند.

تعمیرسرا مرکز تخصصی تعمیر کولر گازی

شما میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید تا تکنسین متخصص تعمیرسرا در محل شما برای تعمیرات و سرویس حاضر شوند.

۱۴۰۰/۰۹/۰۲

فرم ارسال نظر