هزینه تعویض کمپرسور کولرگازی

تعمیر کولر گازی با تعمیرسرا

با نزدیک شدن فصل گرما حتماً نگرانی‌ها درباره درست کار کردن کولرهای منازل افزایش می‌یابد. برای آن‌هایی که در منازلشان از کولرهای گازی استفاده می‌کنند حتماً پیش‌آمده که در تابستان کولرهای گازی به دلایلی محیط را خنک نمی‌کنند و مجبور به استفاده طولانی‌مدت از کولر می‌شوند که این امر سبب افزایش هزینه می‌شود.

دانستن برخی نکات و اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در عیب‌یابی به‌موقع دستگاهتان مهارت لازم را کسب کنید و یا به‌موقع به یک متخصص درزمینهٔ تعمیرات کولر گازی مراجعه کنید. شما میتوانید برای تعمیر کولر گازی خود با متخصصان ما تماس بگیرید!

تعمیر کولر گازی

 زمان تعویض کمپرسور کولرگازی

وقتی مشکلی در کولرگازی شما به وجود می‌آید یا به‌درستی کار نمی‌کند قبل از هر چیز باید عیب‌یابی کامل انجام دهید درصورتی‌که مشکل به وجود آمده به دلیل اختلال در عملکرد کمپرسور باشد به دلیل اینکه این قطعه از کولر ارزان نیست قبل از تعویض آن آزمودن کمپرسور انجام دهید و اگر اطمینان حاصل کردید که کمپرسور کولرگازی‌تان مشکل پیداکرده و به‌درستی کار نمی‌کند اقدام به تعویض آن کنید.

مطالب مرتبط: علت آبریزی کولر گازی + کاملترین آموزش

انواع کمپرسور کولرگازی

ازآنجایی‌که کولرهای گازی با توجه به ویژگی‌هایی ازجمله توان و کشش و قدرتشان که دارند مناسب با آب‌وهوای هر منطقه، مختلف هستند کمپرسورهای بکار رفته در آن‌ها نیز باهم فرق می‌کند پس قبل از تعمیر یا تعویض کمپرسور کولرگازی ابتدا باید انواع کمپرسور را بشناسید و آگاهی کامل از کمپرسورها داشته باشید.

  • کمپرسور پیستونی
  • کمپرسور روتاری
  • کمپرسور اسکرال
  • کمپرسور پیستونی یکی از انواع کمپرسورهاست که مناسب مناطقی با آب‌وهوای گرم است این کمپرسور مصرف انرژی و سروصدای زیادی دارد اما قدرت خنک‌کنندگی بالایی دارد.
  • دومین نوع کمپرسور، کمپرسور روتاری است که مناسب مناطقی با آب‌وهوای سرد است این کمپرسور مصرف انرژی کمتری دارد و از خنک‌کنندگی و کارایی خوبی برخوردار است و تیغه‌هایی دارد که گاز واردشده به محفظه‌اش را به پره‌ها منتقل می‌کند.
  • نوع دیگر کمپرسور، کمپرسور اسکرال هست که این نوع کمپرسور از سروصدای کم و مصرف انرژی پایین برخوردار است و طول عمر بالایی دارد. هزینه بالاتری نیز دارد.
خرابی کمپرسور کولر گازی

عیب‌یابی و آزمودن کمپرسور کولرگازی

همان‌طور که گفته شد کمپرسور قطعه‌ای گران‌قیمت است و تا زمانی که اطمینان کامل حاصل نشده که علت خرابی، ایراد به وجود آمده در کمپرسور است، نباید اقدام به تعویض آن نمود؛ بنابراین اولین قدم عیب‌یابی و آزمودن کمپرسور کولرگازی است. برای عیب‌یابی ابتدا باید جریان برق به کندانسور و خازن و کمپرسور را چک کنید و همچنین از سالم بودن خازن مطمئن شوید و آزمودن کمپرسور را انجام دهید. آزمودن کمپرسور به این صورت است که باید سوکت های کمپرسور و عایق موتور آن چک شود اگر عایق موتور کمپرسور از بین رفته باشد باعث می‌شود کمپرسور بسوزد. تعمیر سرا سرویس کلیه لوازم خانگی را بر عهده میگیرد.

دلایل خرابی و تعویض کمپرسور

تعویض کمپرسور را باید به دست تعمیرکار ماهر سپرد تا با علائمی که متوجه می‌شود اقدام به تعویض درست آن کند. از نشانه‌های تعویض کمپرسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وقتی کولر روشن می‌شود اما خنک نمی‌کند.
  • وقتی‌که کولر روشن می‌شود اما به‌محض ورود به کمپرسور، فیوز برق قطع می‌شود.
  • زمانی که کمپرسور اصلاً کار نکند و روشن نشود.
  • زمانی که در کمپرسور صدا شنیده شود.
  • نشت گاز و روغن در کمپرسور.
  • ولتاژ نادرست برق.
  • آلوده و کثیف بودن درایرها.
  • خراب بودن فن دستگاه.
خرابی کولر گازی

تجهیزات موردنیاز به هنگام تعویض کمپرسور کولرگازی

وقتی‌که بنا به دلایلی که در بالا ذکرشده تصمیم به تعویض کمپرسور کولرگازی کردید قبل از آن باید بدانید به چه تجهیزاتی نیاز دارید. اولین وسیله موردنیاز کمپرسور جدید است که باید به هنگام خرید آن به نکاتی توجه کنید. بعد از تهیه کمپرسور باید وسایل و ابزار زیر را در اختیار داشته باشید:

  • هوا گاز
  • سمباده که برای تمیز کردن سطوح روغنی بکار می‌رود.
  • کپسول ازت که برای نشت‌یابی و شستشو سیستم کولرگازی استفاده می‌شود.
  • دستمال که برای خنک کردن لوله‌ها بکار می‌رود.
  • پمپ وکیوم و سیم جوش.
  • آچار تخت.
  • پیچ‌گوشتی، انبردست و آچارفرانسه.

نکات لازم جهت خرید و تعویض کمپرسور

وقتی می‌خواهید کمپرسور جدید تهیه کنید باید توان و قدرت کمپرسور جدید را بررسی کنید که با دستگاه کولرگازی‌تان تطابق داشته باشد و شبیه به کمپرسور قبلی باشد که این اطلاعات اعم از نوع و مدل و چگونگی کمپرسور روی بدنه آن نوشته‌شده است.

چراکه اگر کمپرسور جدید شما با دستگاهتان مطابق نباشد یا توان و قدرت کمپرسور قبلی را نداشته باشد به‌زودی خراب می‌شود و برای شما دردسر ایجاد می‌کند. قبل از تعویض کمپرسور مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید شستشوی دستگاه است که مطمئن شوید دستگاه تمیز و عاری از هرگونه جسم خارجی یا روغن فاسد است و راه مسدودی در دستگاه وجود ندارد.

شستشوی دستگاه با دو گاز ازت و R22 انجام می‌شود که روش شستشو با گاز ازت بهتر و ایمن‌تر هست. گاز R22 یک گازی است که هنگام استفاده از آن، مقداری از این گاز در هوا پخش می‌شود و برای محیط‌زیست مضر هست و اثر پاک‌کنندگی و تمیزکنندگی کمتری نسبت به گاز ازت دارد و ازنظر قیمت از گاز ازت قیمت بالاتری دارد و مقرون‌به‌صرفه نیست.

مطالب مرتبط: مهمترین علل خنک نکردن کولر گازی

هزینه تعمیر کمپرسور کولر گازی

هزینه تعویض کمپرسور کولرگازی

کولرگازی نیز مانند سایر وسایل برقی ممکن است بعد از مدتی استفاده از آن دچار خرابی شود و نیاز به تعمیر قطعات داخلی یا تعویض آن‌ها داشته باشد. هزینه تعمیر و تعویض کولرگازی شامل قسمت‌های مختلف کولر است و هزینه هر قسمت با قسمت‌های دیگر متفاوت است؛ مثلاً هزینه‌های شارژ گاز کولرگازی و خازن و قطعات و کمپرسورها متفاوت است.

کمپرسورهای کولرگازی انواع و اقسام مختلفی دارند و در اندازه‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. برای خرید کمپرسور کولرگازی و اطلاع از هزینه آن به نوع کمپرسور و ظرفیت و توان آن و چند فاز بودن آن باید توجه کرد.

همان‌طور که گفتیم سه مدل کمپرسور عرضه می‌شود که از بین آن‌ها کمپرسور کولرگازی روتاری هزینه و صرف انرژی کمتری دارد. برای تعویض کمپرسور با مدل متفاوت از کمپرسور قبلی با هزینه متفاوت باید با متخصصین در این زمینه مشورت کرد چون بعضی از کمپرسورها جای لوله و پایه‌های کمپرسور متفاوت هستند و ممکن است به هنگام نصب، کمپرسور روی پایه‌ها قرار نگیرد.

روش آزمودن کمپرسور کولرگازی

برای آزمودن کمپرسور کولرگازی تعمیرکار یا متخصص سه مورد ذکرشده را چک می‌کنند.

  1. آزمودن سیم‌پیچ کمپرسور
  2. آزمودن فشار کمپرسور
  3. آزمودن صدا کمپرسور

وقتی تعمیرکار به مواردی مثل خنک نکردن کولرگازی یا پریدن فیوز کولر به هنگام ورود به کمپرسور یا روشن نشدن کولر برخورد کرد باید برق ورودی به کولر و سالم بودن خازن و سالم بودن کندانسور را چک کند و اگر مطمئن شد که در این موارد ذکرشده مشکلی وجود ندارد به آزمودن کمپرسور کولرگازی بپردازد.

تعمیرکار بعد از مطمئن شدن از روغنی نبودن سو کت‌های کمپرسور، سیم‌پیچ را با دستگاه اهم‌متر چک می‌کند و اگر کانکتورهای کمپرسور صدای بوق دهند یعنی سالم هستند و اگر صدای بوقی شنیده نشود یعنی مشکل از اوورلود کمپرسور یا سیم‌پیچی هست.

بعدازآن آزمودن صدا را انجام می‌دهد که از سلامت سیم‌پیچ در سه ثانیه اطمینان حاصل کند و بعدازآن آزمودن فشار را انجام می‌دهد. آزمودن فشار زمانی انجام می‌شود که آزمودن صدا و سیم‌پیچ انجام‌شده باشد و مشکلی در این دو آزمودن وجود نداشته باشد. اگر افت فشار در کمپرسور وجود داشته باشد باعث خرابی کمپرسور و درنتیجه خرابی کولرگازی می‌شود.

تعمیر کمپرسور کولر گازی

مراحل تعویض کمپرسور کولرگازی

ابتدا باید برق کمپرسور قطع شود که جریان برق در سیستم وجود نداشته باشد در مرحله دوم گاز درون سیستم باید خالی شود و اطمینان کامل حاصل شود که هیچ گازی در سیستم کولرگازی وجود ندارد در مرحله بعدی باید تمام اجزای متصل به کمپرسور را جدا کنید و کندانسور را بازکنید که هیچ اجزایی به کمپرسور متصل نباشد و با خیال راحت آن را از دستگاه خارج کنید بعد لوله‌های متصل به کمپرسور باید جدا شود پس با عمل جوشکاری لوله‌های متصل به کمپرسور را جدا کنید و مراقب باشید که به لوله‌ها آسیب وارد نشود و برای خنک کردن لوله‌های کمپرسور از دستمال مرطوب استفاده کنید. در مرحله نهایی پیچ‌های کمپرسور بازشوند و کمپرسور از سیستم کولرگازی خارج شود و برای قرار دادن کمپرسور جدید باید به پایه‌ها و لاستیک‌های کمپرسور دقت کنید.

نکات کاربردی و مهم برای افزایش طول عمر کولرگازی

برای جلوگیری از خراب شدن زودهنگام کولرگازی باید مقدار گاز موجود در کولرگازی هرسال چک شود که در اثر کم بودن گاز کولرگازی یا خالی شدن آن سریع اقدام به حل مشکل کنید.

کندانسور کولرگازی باید هرسال چک شود و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید و فیلترها یا درایرهای کولرگازی باید دو بار در سال شسته شود تا میزان سرما و خنک کردن کولرگازی بالا باشد و درنتیجه طول عمر بالاتری دارد. کمپرسور کولرگازی در صورت خراب شدن باید تعمیر و در صورت لزوم تعویض گردد؛ و هرساله کولرگازی‌تان را سرویس کنید.

برای نصب و قرار دادن کولرگازی حتماً فضای مناسبی از منزل را انتخاب کنید و کولرگازی خود را درجایی قرار دهید که فضای کافی برای گردش هوا وجود داشته باشد. نکته بعدی که باید به آن توجه کرد میزان گرمایی است که از تابیدن نور خورشید به داخل منزل یا میزان گرمای حاصل از نور لامپ و گرمایی که براثر پخت‌وپز در منزل به وجود می‌آید؛ هست که باعث می‌شود کولر برای خنک کردن فای منزل فشار زیادی متحمل شود درنتیجه عمر کولرگازی کم می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد کمپرسور کولرگازی و انواع آن صحبت کردیم و در مورد علت‌های خرابی کمپرسور که بخش مهمی از کولرگازی است توضیح دادیم؛ و نکات مهمی که رعایت آن می‌تواند باعث بالا بردن طول عمر کولرگازی شود در این مقاله بیان کردیم. به‌طورکلی کمپرسور یکی از بخش‌های مهم و گران‌قیمت کولرگازی است که باید تعمیر آن را به دست متخصص مربوطه بسپارید.

۱۴۰۰/۰۹/۰۲

فرم ارسال نظر