بوی بد کولرگازی بوی بد کولرگازی و نحوه برطرف کردن آن

بوی بد کولرگازی و نحوه برطرف کردن آن

بوی بد کولر گازی در روزهای تابستان می‌تواند تجربۀ یک استراحت لذت‌بخش را سلب کند. در روزهای گرم سال که نیاز به استفاده از کولر وجود دارد، بوی بد کولر گازی یکی از مشکلات رایج آن است. بوی بدی که از کولر گازی به مشام می‌رسد می‌تواند واقعاً آزاردهنده باشد. استفاده از کولرگازی نه تنها دمای هوا را خنک‌تر می‌کند بلکه منجر به تهویۀ هوا و گردش آن در اتاق نیز می‌شود.

کولرهای گازی نیز به عنوان وسایل خانگی، معایب و محدودیت‌هایی دارند. کولرهای گازی، ابزارهایی هستند که نیاز به تعمیرات دوره‌ای و بازرسی‌های فنی دارند. دلایل مختلفی برای به مشام رسیدن بوی بد کولر گازی وجود دارد. عامل بوی بد در صورتی که سریعاً شناسایی و برطرف نشود می‌تواند موجبات سلب آرامش‌تان را فراهم کند. این مقاله قرار است به بررسی علل و عوامل این مسئله بپردازد.

کولر گازی یکی از وسایل ضروری در بسیاری از مناطق کشور ماست. تنها شهرهای مرتفع در برخی استان‌ها هستند که نیازی به استفاده از کولر گازی در فصل‌های گرم سال ندارند. می‌توان گفت که کولر گازی از جمله وسایلی است که در کنار اجاق گاز و یخچال، بیشترین میزان کاربرد را در منازل دارند. تعمیرسرا به عنوان یکی از اولین مراجع آنلاین تعمیرات وسایل منزل در محل، این افتخار را دارد که تأمین کنندۀ نیاز هموطنان برای بهره‌مندی از باد خنک کولر در روزهای داغ تابستان است.

چند مورد از رایج‌ترین علل بوی بد کولرگازی

رشد باکتری و قارچ‌ها داخل کولر

یکی از اصلی‌ترین عللی که منجر به بوی بد کولر گازی می‌شود، رشد باکتری و قارچ‌ها درون کولر است. کولرگازی از جمله وسایلی است که رطوبت بالایی دارد. همچنین محیط تاریک داخل آن نیز شرایطی مناسب برای رشد باکتری و قارچ‌ها پدید می‌آورد.

به این منظور لازم است بررسی‌های دوره‌ای برای تمیز کردن کولر داشته باشید. انجام سرویس‌های سالانۀ کولرگازی منجر به ایجاد سیستم تهویۀ سالم و تمیز در آن می‌شود. در صورتی که بوی بد کولرگازی به مشام می‌آید، پیش از هر چیز مجراهای تولید باد در کولر را بررسی کنید. در اغلب موارد، تمیز کردن این مجراها منجر به برطرف شدن بوی بد کولر گازی می‌شود.

بوی بد از کولر

بروز مشکل در اگزوز کولر

یکی از علل رایج بروز بوی بد در کولر گازی، مشکلات اگزوز کولر است. روغنی که در سیستم مکانیکی کولر به کار می‌رود، به منظور بهبود کارکرد موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات این روغن دچار نشتی می‌شود.

در این صورت، دود اگزوز کولر گازی، بوی بدی خواهد گرفت. این بو از طریق سیستم گردش هوای کولر به داخل اتاق کشیده می‌شود. به منظور رفع بوی بدی که شبیه به سوختگی روغن است، لازم است از خدمات تعمیر کولر گازی مجرب تعمیرسرا کمک بخواهید.

مشکلات برقی در کولر گازی

ممکن است بوی سوختگی برقی از کولر گازی به مشام برسد. این بو، هشدار مهمی است. معایب برقی، بروز مشکل در سیم‌کشی، سوختگی قطعات و اتصالی سیم‌ها ممکن است مسبب جریانات مهیب‌تری باشد. در صورتی که بوی سوختگی از کولر گازی به مشام رسید، سریعاً کولر را خاموش کرده و پریز آن را از برق جدا کنید. این نشانه ممکن است نشان از تولید گرمای زیاد در کولر و ذوب شدن قطعات پلاستیکی و اتصالات برقی آن باشد. تا زمانی که تعمیرکار متخصص آن را بررسی نکرده است، از روشن کردن کولر اجتناب نمایید.

خرابی فن کولر

خراب شدن فن کولر

یکی دیگر از دلایل رایج بوی بد کولرگازی ، خراب شدن فن کولر است. مشکلات فنی کولر از دلایل اصلی ایجاد بوی بد هستند. گاهی اوقات خرابی قطعات داخلی کولر، بویی شبیه به باروت ایجاد می‌کند. این بو ناشی از خراب شدن فن موتور و اختلال در اتصالات مدار کولر است. حل شدن مشکلات فنی کولر معمولاً مستلزم تعویض قطعات توسط متخصص است. باید در نظر داشت که بوی سوختگی کولر، همیشه دلیلی بر خراب شدن قطعات یا مشکلات برقی نیست. گاهی این مسئله نشان از اتفاقات دیگری دارد. با این حال لازم است که تشخیص دلیل خرابی را به تعمیرکار کاربلد آن بسپارید. مقاله علت صدای کولر گازی را مطالعه فرمایید.

نشت گاز فرئون

گاهی اوقات دلیل بوی بد کولرگازی، نشتی گاز فرئون است. در این حالت، بویی شبیه به استون از کولر گازی به مشام خواهد رسید. این بو نشانۀ تهدید بزرگی برای سلامتی شما و عمر کولر است. نشتی گاز فرئون می‌تواند باعث گلودرد و ایجاد سرفه‌های شدید و نیز بروز خفگی شود. در صورتی که بویی شبیه به مواد شیمیایی به خصوص استون را از کولر گازی متوجه شدید، سریعاً کولر را خاموش کرده و درب و پنجره‌ها را باز کنید.

تعویض فیلتر کولر

داغ شدن موتور کولر

وقتی موتور کولر داغ می‌شود، بویی شبیه به سوختگی از آن به مشام می‌رسد بوی سوختگی کولر ممکن است ناشی از داغ شدن بیش از حد کولر باشد. این مسئله تنها محدود به داغ شدن این قطعه نیست. بلکه داغ شدن کولر باعث ذوب شدن دیگر قطعات کولر می‌شود. داغ شدن موتور کولر نیز علل مختلفی دارد. بنابراین در صورتی که کولر بوی سوختگی می‌دهد، مشابه با مورد مشابه پیشین، خودتان برای تعمیر آن دست به کار نشوید. زیرا این کار نه تنها نیاز به تخصص برای تشخیص علت دارد بلکه تعمیر آن نیز کار ساده‌ای نخواهد بود.

منشأ بوی بد کولرگازی از داخل خانه

کولر گازی، وسیله‌ای است که هوای داخل خانه را به گردش درآورده و طی آن، دمای هوا را پایین می‌آورد. منشأ بوی بد کولر گازی همیشه از خود کولر نیست. امکان این که منبع بو از جایی داخل خانه باشد نیز وجود دارد. این اتفاق به خصوص در خانه هایی که در آن افراد دخانیات استعمال می‌کنند بیشتر به وقوع می‌پیوندد. تجمع بوی دود، ته ماندۀ غذا، جسد حیوان مرده یا فاضلاب می‌توانند دلایل بوی بد کولر گازی باشند. در این حالت، خود کولر به عنوان عاملی برای به گردش در آمدن این بو است. بنابراین کار عاقلانه‌ای است که احتمالات استشمام بوی بد از داخل خانه را نیز مورد بررسی قرار دهید.

مقاله هزینه تعویض کمپرسور کولرگازی را در وبلاگ تعمیرسرا مطالعه فرمایید.

بوی جسد حیوان مرده

محفظۀ اسپلیت انواع کولرگازی‌ها، فضایی خنک و مرطوب است. این محل در روزهای گرم تابستان، فضایی مناسب برای استراحت برخی جانوران و به خصوص جوندگان است. گاهی مردن یکی از این جانوران، بوی بدی را در محفظه ایجاد می‌کند. این بوی بد طی گردش جریان هوا به داخل خانه منتقل می‌شود. تمیز کردن کولر گازی کار ساده‌ای است و می‌توانید آن را به تنهایی نیز انجام دهید. با این حال به منظور بررسی این علت نیز بهتر است از فردی متخصص کمک بخواهید.

بوی بد کولرگازی

گندیده شدن مخزن تخلیۀ آب

راکد شدن آب داخل کویل کولر می‌تواند دلیلی دیگر بر بوی بد کولر گازی باشد. کثیف شدن کویل‌های دستگاه، مخزن تخلیۀ آب را مسدود کرده و باعث گندیدن آب داخل آن می‌شود. در اغلب بوهایی که ناشی از این علت هستند، بویی شبیه به جوراب کثیف به مشام می‌رسد. در صورتی که دلیل بوی بد کولر، انسداد و کثیفی مخزن تخلیه باشد، شناسایی و برطرف کردن آن کار ساده‌ای خواهد بود.

راهکار برطرف کردن بوی بد کولرگازی

یکی از مطمئن‌ترین راهکارها به منظور برطرف کردن بوی بد کولر گازی، انجام سرویس‌های دوره‌ای آن است. گردش هوایی که از داخل فیلترها عبور می‌کند، گرد و غبار، ذرات، باکتری‌ها و بوی بد محیط اطراف را در فضای خانه به گردش در می‌آورد. در صورتی که فیلترهای کولر گازی را به صورت دوره‌ای و هفته به هفته تمیز کنید، می‌توانید تا حد زیادی از بوی بد ناشی از آن در امان باشید. راهکارهای دیگری نیز به منظور کاهش بوی بد کولر گازی یا برطرف کردن آن وجود دارد. در ادامه فهرستی از این راهکارها را می‌خوانیم:

  • تمیز کردن مخزن تخلیۀ مسیر درین: کولر گازی، رطوبت محیط را جذب کرده و آن را از مسیر تخلیه خالی می‌کند. سینی که زیر کولر قرار دارد، محل تجمع این رطوبت و تخلیۀ آن است. با گذشت زمان، این سینی با رشد باکتری و قارچ روبرو می‌شود که منجر به بوی بد کولر گازی خواهد شد.
  • تمیز کردن اوپراتور: پنل داخلی کولر دارای کویلی است که گرد و غبار و آلودگی محیط را به خود جذب می‌کند. این یکی از عوامل بروز بوی بد در داخل کولر گازی است. تمیز کردن اوپراتور و جلوگیری از گندیدن مواد جمع شده در آن، منجر به جلوگیری از بروز بوی بد خواهد شد.

 

۱۴۰۰/۰۹/۰۲

فرم ارسال نظر