علائم سوختن ماشین ظرفشویی

علائم سوختن ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی راحتی زیادی در زندگی‌ به وجود آورده‌اند. فرآیند خسته کننده و طولانی شستن ظرف‌ها از صبر و حوصلۀ عدۀ زیادی خارج است. شهرنشینان و به خصوص آنان که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند به خوبی از اهمیت این وسیله آگاه هستند. در این مقاله تعمیر سرا به بررسی علائم سوختن ماشین ظرفشویی می پردازیم.

برای افراد شاغل، جدا از ساعات کاری، زمان زیادی که در مسیر تردد به محل کار و برعکس آن صرف می‌شود، خستگی زیادی را به دنبال دارد. تصویر کوهی انباشته از ظرف‌ها در پیشخوان آشپزخانه واقعاً صحنۀ رنج آوری خواهد بود.

همین‌طور زمانی که مهمانی تمام شده و ظرف‌های کثیف زیادی به جای مانده‌اند. در این حالت هم شستن ظرف‌ها با دست و با خستگی بعد از مهمانی کار سختی خواهد بود.

اینجاست که یک ماشین ظرفشویی می‌تواند کار را بسیار ساده کند. بنابراین، سوختن ماشین ظرفشویی اتفاقی آزاردهنده است. در صورت تجربه چنین مواردی می بایست از تعمیر ماشین ظرفشویی تعمیرسرا استفاده نمایید زیرا این مشکل باید به صورت ریشه ایی حل شود.

سوختن ماشین ظرفشویی

سوختن ماشین ظرفشویی و علائم آن

ماشین ظرفشویی به عنوان وسیلۀ خانگی مصرفی، درست مثل یک خدمتکار همیشه حاضر است. ماشین ظرفشویی علاوه بر شست‌وشوی بهتر ظروف، صرفه‌جویی زیادی هم در زمان و انرژی می‌کند.

اما ماشین ظرفشویی هم مثل هر وسیلۀ خانگی دیگر، خرابی‌هایی را به دنبال دارد. ماشین ظرفشویی از قطعات مختلفی ساخته شده است. بسیاری از این قطعات مصرفی بوده و در اثر استفاده مستهلک می‌شوند. همچنین که عمر موتور آن‌ها نیز مشخص است.

عوامل مختلفی باعث معیوب شدن یا سوختن موتور ماشین ظرفشویی می‌شوند. نصب غیراستاندارد، استفادۀ نادرست و مشکلات فنی و استهلاک قطعات، کلی‌ترین دلایلی هستند که باعث سوختن ماشین ظرفشویی می‌شوند. مقاله ایرادات رایج ماشین ظرفشویی را مطالعه فرمایید.

تعمیرسرا، ارائه کنندۀ خدمات بررسی، تعمیر و یا تعویض قطعات لوازم خانگی در محل است. می‌دانیم که مشکلات رایجی در ماشین‌های ظرفشویی و دیگر وسایل خانگی وجود دارد.

از این رو بر آن هستیم تا علاوه بر ارائۀ خدمات حضوری در محل، مقالاتی را برای ارتقای سطح آگاهی مشتریان خود داشته باشیم. این مقاله به بررسی علائم سوختن ماشین ظرفشویی و دلایل آن پرداخته اختصاص دارد.

موتور ماشین ظرفشویی، مهم‌ترین قطعۀ آن است

مهم‌ترین بخش ماشین ظرفشویی، موتور آن است. وقتی صحبت از سوختن ماشین ظرفشویی می‌شود، معمولاً منظور سوختن یا نیم سوز شدن موتور آن است. موتور ماشین ظرفشویی، رابطی بین شیر ورودی آب و آب‌پاش‌هاست.

موتور دستگاه، آب را از شیر برقی ورودی دریافت می‌کند و به بازوهای آب‌پاش می‌رساند. آب‌پاش‌ها وظیفه دارند که آب داغ را روی ظروف پاشیده و موجب تمیزی آن‌ها شوند. به بیان ساده‌تر، موتور ماشین ظرفشویی، تأمین کنندۀ آب مورد نیاز برای شستن ظرف‌هاست.

بنابراین متوجه می‌شویم که موتور ماشین ظرفشویی، کل فرآیند شست‌وشوی ظروف را به گردش در می‌آورد. خراب شدن موتور باعث مختل شدن این چرخه خواهد شد.

بوی سوختگی ظرفشویی

 

خرابی، نیم سوز شدن یا سوختن موتور ماشین ظرفشویی دلایل و علائم مختلفی دارد. پیش از اینکه علل خراب شدن یا سوختن موتور ماشین ظرفشویی را مرور کنیم باید مطمئن شویم که ایراد از کجاست. جزء در مواردی که خرابی از بُرد کنترل یا سیم‌پیچی دستگاه باشد، معمولاً ایراد از موتور ماشین ظرفشویی است.

نیم سوز شدن یا سوختن ماشین ظرفشویی سه علامت کلی دارد. این علائم شامل شنیده شدن صدای غیرعادی، بوی سوختگی و عدم اسپری شدن آب توسط بازوها است. بهتر است هر یک از این موارد را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

صدای غیر عادی؛ از علائم سوختن ماشین ظرفشویی

وقتی موتور ماشین ظرفشویی می‌سوزد یا دچار ایراد می‌شود، احتمالاً صداهای غیرعادی از آن شنیده خواهد شد. البته صداهایی که از ماشین ظرفشویی شنیده می‌شوند کم نیستند! اما منظور، صدایی است که تا پیش از این به گوش نمی‌رسید.

این صدا می‌تواند شبیه به چیزهای مختلفی باشد. صدای جیغ، وزوز، ناله و چیزهایی شبیه به این‌ها از جمله صداهایی است که باید به آن توجه کرد. نیم سوز شدن یا سوختن موتور، توان و نیروی لازم برای راه انداختن چرخۀ شست‌وشو را از آن می‌گیرد.

اگر متوجه صدای غیرعادی در دستگاه شوید، تا پیش از سوختن ماشین ظرفشویی آن را از برق بکشید. بهترین راه برای عیب‌یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی، تماس با متخصصان و تکنسین‌های آموزش دیده است.

یکی از ایرادات ماشین ظرفشویی مربوط به تمیز نشدن ظروف در ظرفشویی می باشد که شما می توانید مقاله علت آن را مطالعه فرمایید.

 بوی سوختگی

بوی سوختگی در همۀ وسایل برقی، نشانۀ خطرناکی است. بوی سوختن موتور ماشین ظرفشویی نیز به همین صورت است. اگر در اسرع وقت به این مسئله رسیدگی نشود می‌تواند منجر به اتفاقات خطرناکی شود.

یکی از علائم سوختن ماشین ظرفشویی، به مشام رسیدن بوی سوختگی است. این اتفاق ممکن است ناشی از چندین علت مختلف باشد. اتصالی در سیم‌پیچ‌های داخلی و اتصالات، نیم سوز شدن یا سوختن موتور یا از بین رفتن فیوزهای دستگاه از جملۀ این عوامل هستند.

گاهی ممکن است همراه با بوی سوختن ماشین ظرفشویی متوجه دود در هوا نیز شوید. در این صورت، اولین اقدامی که باید انجام دهید، جدا کردن ماشین ظرفشویی از برق است. البته احتمال دیگری نیز در اینجا هست.

اینکه بوی سوختگی از پریز و دوشاخۀ دستگاه باشد. بنابراین برای کشیدن وسیله از برق، مراقب باشید که دستتان خیس نباشد. در این روند دقت زیادی به خرج دهید و ایمنی را رعایت کنید.

ماشین ظرفشویی

نکته‌ای دربارۀ بوی سوختن ماشین ظرفشویی

بوی سوختن ماشین ظرفشویی در بعضی از مواقع کاملاً طبیعی است. وقتی ماشین ظرفشویی را تازه خریده‌اید، در روزهای اولیه ممکن است متوجه بویی شبیه به پلاستیک سوخته شوید. استنشاق این بو در روزهای اولیۀ استفاده از دستگاه عادی است.

بوی سوختگی که در دفعات اول به مشام می‌رسد، بر اثر گرمایشی است که برای خشک کردن ظروف ایجاد می‌شود. این بو ممکن است به مدت یک تا دو هفتۀ اول استفاده از دستگاه ایجاد شود. اما رفته رفته کمتر خواهد شد. در صورتی که بوی سوختن ماشین ظرفشویی نو ادامه‌دار شد، لازم است با نمایندگی خدمات پس از فروش یا تعمیرکاران مجرب تماس بگیرید.

عدم اسپری شدن آب توسط بازوها

وظیفۀ موتور ماشین ظرفشویی، رساندن آب از شیر ورودی به بازوهای آب‌پاش است. پاشیده شدن با فشار آب و مواد شوینده به روی ظروف است که باعث تمیزی آن‌ها می‌شود.

خراب شدن موتور و سوختن ماشین ظرفشویی به این معناست که روند آب‌پاشی رو ظروف مختل می‌شود. در نتیجه، هیچ آبی توسط بازوهای آب‌پاش اسپری نخواهد شد. در کل، متوقف شدن چرخۀ شست‌وشوی ظروف در اغلب موارد می‌تواند خبر از خرابی موتور بدهد. اما همواره این‌گونه نخواهد بود.

گاهی اوقات ممکن است عدم اسپری شدن آب توسط بازوها، ناشی از خرابی شیر برقی ورودی آب باشد. نشتی شیلنگ و ایجاد گرفتگی در مسیر گردش آب نیز می‌تواند منجر به این اتفاق شوند.

علل سوختن ماشین ظرفشویی

دلایل مختلفی هستند که باعث سوختن موتور ماشین ظرفشویی می‌شوند. تا زمانی که اتصالات دستگاه استاندارد باشد و به درستی از آن استفاده کنید، مشکلی گریبان گیر آن نخواهد بود. انجام سرویس‌های دوره‌ای و مراقبت از وسیله نیز به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند. در کل، چند دلیل عمده وجود دارد که باعث از کار افتادن موتور ماشین ظرفشویی می‌شوند.

استفادۀ نادرست از دستگاه

ماشین ظرفشویی مثل هر وسیلۀ برقی دیگر، محدودیت‌ها، طول عمر و توانایی‌های خاص خود را دارد. هر ماشین نیز با دیگری متفاوت است. مهم است که به توان مصرفی، ظرفیت، نوع مواد شوینده و همۀ فاکتورهای دیگر توجه کنید.

استفادۀ نادرست از ماشین ظرفشویی یکی از دلایل اصلی در خرابی، نیم سوز شدن یا سوختگی دستگاه است. سعی کنید از ماشین ظرفشویی بیش از یک بار در روز استفاده نکنید. همچنین هیچ‌گاه سبدهای شست‌وشوی آن را بیش از آنچه که ظرفیت آن است پر نکنید.

 

کثیف شدن موتور ماشین ظرفشویی

آلودگی، خاک، گرد و غباری که روی موتور ماشین ظرفشویی می‌نشیند، باعث فرسوده شدن آن خواهند شد. کثیف شدن موتور ماشین ظرفشویی باعث افزایش استهلاک دستگاه می‌شود. در نتیجۀ آن، احتمال سوختن و از کار افتادن موتور وجود خواهد داشت.

استفادۀ طولانی مدت از ظرفشویی و انجام ندادن سرویس‌های دوره‌ای باعث می‌شود که قطعات داخلی آن را لایه‌ای از گرد و خاک بپوشاند. به همین دلیل توصیه می‌شود که قطعات ماشین را در دوره‌های منظم تمیز کنید.

نوسانات برق و اختلال در اتصالات

اختلال در اتصالات برق و سیم کشی موتور ماشین ظرفشویی، عاملی است که می‌تواند باعث سوختن موتور شود. نوسانات برق منزل هم تأثیر زیادی در این اتفاق دارد. نوسان برق با وارد کردن جریان یا ولتاژ اضافه به سیم‌پیچ موتور، منجر به سوختگی یا نیم سوز شدن آن خواهد شد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود برای استفاده از وسایل برقی، همواره از محافظ مخصوص همان وسیله استفاده شود.

در انتها لازم است بگوییم که تعویض یا تعمیر موتور ماشین ظرفشویی، کاری کاملاً تخصصی است. اگر مهارت، تجربه و دانش لازم و کافی در این زمینه را ندارید، خود را متحمل هزینۀ بیشتر نکنید.

تنها کافی است با مشاوران ما تماس بگیرید تا راهکارهای ابتدایی را به صورت رایگان از آنان دریافت کنید. سپس تعمیرکار یا تکنسین‌های ما در منزل شما خواهند بود تا مشکل را به بهترین شکل و سریع‌ترین زمان حل کنند.

۱۴۰۰/۰۹/۰۲

فرم ارسال نظر