علت آبریزی کولر گازی + کاملترین آموزش

تعمیر کولر گازی با تعمیرسرا

با نزدیک شدن فصل گرما حتماً نگرانی‌ها درباره درست کار کردن کولرهای منازل افزایش می‌یابد. برای آن‌هایی که در منازلشان از کولرهای گازی استفاده می‌کنند حتماً پیش‌آمده که در تابستان کولرهای گازی به دلایلی محیط را خنک نمی‌کنند و مجبور به استفاده طولانی‌مدت از کولر می‌شوند که این امر سبب افزایش هزینه می‌شود. دانستن برخی نکات و اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در عیب‌یابی به‌موقع دستگاهتان مهارت لازم را کسب کنید و یا به‌موقع به یک متخصص درزمینهٔ تعمیرات کولر گازی مراجعه کنید. شما میتوانید برای تعمیر کولر گازی خود با متخصصان ما تماس بگیرید!

عملکرد کولر گازی چگونه است؟

قبل از این‌که به سراغ بررسی مشکل آبریزی کولر گازی برویم ابتدا کمی بیشتر با عملکرد آن آشنا خواهیم شد. کولر گازی که برخی به آن اسپیلیت نیز می‌گویند نوعی سیستم تهویه هوا می‌باشد که با انجام عملیات تبدیل گاز به مایع و بالعکس، سرما را وارد محیط می‌کند. عملیات خنک‌سازی تا زمانی که توسط ترموستات و یا به‌صورت دستی متوقف نشود ادامه خواهد داشت.

در حقیقت گاز جمع شده درون کمپرسور با فشار به سمت کندانسور می‌رود و در آنجا گرمای خود را ازدست‌داده و به مایع تبدیل می‌شود. سپس مایع خارج‌شده از کندانسور از شیر انبساط یا لوله مویی می‌گذرد و دچار افت فشار زیادی می‌شود و کمی حالت مایع و گاز به خود می‌گیرد و درنهایت به سمت اواپراتور حرکت می‌کند. در اواپراتور نیز تحت تأثیر دمای محیط تبخیر شده و مجدداً گاز تبدیل می‌شود و سرمای خود را به لوله‌های اواپراتور داده و به‌وسیله فن به محیط منتقل می‌کند

درصورتی‌که در این سیستم اختلال ایجاد شود، یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید، چکه کردن آب از کولر گازی می‌باشد. این کولرها از دو پنل داخلی و خارجی تشکیل‌شده‌اند. پنل داخلی درواقع همان بخشی از کولر است که داخل محیط نصب می‌شود و پنل خارجی نیز در خارج از محیط قرار می‌گیرد.

علت وجود آب در کولر گازی چیست؟

شاید این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که به چه علت در کولر گازی آب وجود دارد که چکه می‌کند؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که کولر گازی قسمتی به نام تبخیرکننده دارد که هوای گرم اتاق را گرفته و پس از خنک کردن به اتاق برمی‌گرداند. این عملیات موجب می‌شود که در دستگاه رطوبت ایجاد شود و این رطوبت به‌صورت مایع به درون تانک تخلیه منتقل می‌شود و بدین ترتیب به محیط وارد می‌شود.

رطوبت درواقع به بخارآب موجود در هوا گفته می‌شود که زمان تغییر دمای هوا از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید فرض کنید لیوان آب‌خنکی را در فصل تابستان از یخچال بیرون آورده‌اید و در دمای محیط قرار داده‌اید، بعد از چند لحظه متوجه قطرات آبی می‌شوید که در اطراف دیواره لیوان شکل‌گرفته که در حقیقت همان رطوبت موجود در هوای محیط است که با برخورد به دیواره سرد لیوان و تغییر دما به‌وسیله عمل میعان، به آب مایع تغییر ماهیت داده است.

مطالب مرتبط: مهمترین علل خنک نکردن کولر گازی

کولر گازی نیز بسته به فناوری بکار گرفته‌شده در آن، نقش همان لیوان آب در تابستان را بازی می‌کند، به‌طوری‌که با خنک شدن کویل ها رطوبت یا همان بخارآب موجود در هوا در برخورد با کویل ها تغییر حالت می‌دهد و به‌صورت میعان درمی‌آید و درنهایت به‌صورت آب مایع که به آن آب مقطر نیز گفته می‌شود از کولر گازی خارج می‌گردد. سیستم عملکرد کولر گازی برای خارج کردن این آب نیز بدین‌صورت است که کلیه رطوبتی که روی کویل های سرد به‌صورت قطرات مایع جمع شده را به‌وسیله ناودانی که برای این کار تعبیه‌شده می‌ریزد و از طریق لوله تخلیه یا درین به بیرون انتقال می‌دهد.

ابریزی کولر گازی

دلایل آبریزی کولر گازی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، مشکل چکه کردن آب از کولر گازی بنا بر دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد، در ادامه برخی از این دلایل را موردبررسی قرار می‌دهیم.

انسداد راه تخلیه

با توجه به مطالب گفته‌شده در قسمت قبلی مقاله، لازم است که رطوبت ایجادشده از دستگاه خارج شود. مسدود شدن راه خروج این رطوبت از دستگاه، یکی از عمده‌ترین دلایل چکه کردن آب از کولر گازی می‌باشد. معمولاً مواردی همچون گردوغبار و کپک زدن، می‌توانند موجب شوند که این مسیر مسدود شود و رطوبت ایجادشده به شکل قطرات آب به داخل خانه منتقل شود. روش‌های مختلفی همچون استفاده از جاروبرقی برای از بین بردن گردوغبارها و … وجود دارد ولی در حالت کلی پیشنهاد می‌شود که برای رفع این مشکل به تکنیسین‌ها مراجعه نمایید. برای دسترسی به این لوله روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه دو نمونه از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

نخستین روش، روشی است که در آن تکنیسین ابتدا، خار های زیر پنل را باز می‌کند و پنل داخلی را با زاویه ۷۰ درجه به بالا می‌برد، سپس با استفاده از یک اهرم آن را ثابت می‌کند و کار خود را بر روی لوله تخلیه انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که در اینجا باید دقت داشت که پنل بیش‌ازحد بالا نرود چراکه موجب شکسته شدن گیره‌های پنل خواهد شد.

در روش دوم ابتدا پنل جلویی باز می‌شود و سپس از این طریق امکان دسترسی به لوله تخلیه وجود دارد. باز و بست کردن پنل باید با دقت بالا انجام شود چراکه به دلیل ظرافت بالای کار، هرلحظه ممکن است که پنل دچار شکستگی شود.

در اینجا ذکر این نکته لازم است که درصورتی‌که لوله تخلیه را داخل سطل یا بطری می‌گذارید، زمانی که سطل پر شود، دیگر امکان خروج آب از کولر وجود ندارد و بدین ترتیب آب از کولر سرریز می‌شود.

تعمیر کولر گازی

ایجاد مشکل در تانک تخلیه

باگذشت زمان ممکن است که تانک تخلیه دچار مشکلاتی همچون زنگ زدن شود که درنهایت منجر به آبریزی کولر گازی می‌شود. در این مواقع ممکن است با تعویض تانک تخلیه مشکل کولر برطرف شود.

خرابی پمپ تخلیه مایع

اگر در طبقه زیرین ساختمان ساکن هستید، کولر گازی در این مواقع معمولاً به یک پمپ تخلیه نیاز دارد. درصورتی‌که در عملکرد این پمپ اختلالی ایجاد شود، موجب می‌شود که آب به خانه بازگردد. در این زمان لازم است که هرچه سریع‌تر این پمپ موردبررسی قرار گیرد و عملیات تعویض یا تعمیر انجام شود. در بسیاری از موارد با تعمیر این پمپ می‌توان مشکلات ایجادشده را برطرف نمود، اما به‌هرحال بررسی نهایی و تشخیص تعویض یا تعمیر، توسط تکنیسین مشخص می‌شود.

فیلتر هوای آلوده

فیلتر هوای آلوده، جریان هوا را در اپراتور مسدود می‌کند و درنهایت منجر می‌شود که اپراتور بیش‌ازاندازه سرد شود و یخ بزند، در این زمان شیلنگ، امکان توانایی تخلیه را نخواهد داشت. معمولاً پیشنهاد می‌شود که فیلتر هوا هر سه ماه یک‌بار چک شود و در صورت نیاز تعویض شود.

تعمیر کولر گازی تعمیرسرا

کمبود سردکننده

کمبود سردکننده نیز می‌تواند موجب یخ زدن دریچه اپراتور شود که پس از آب شدن این یخ، آبریزی از کولر گازی آغاز می‌شود. معمولاً زمانی که مبرد یا سردکننده با کمبود مواجه شود، با علائمی همچون به‌خوبی خنک نکردن و شنیدن صدای هیس یا حباب در کولر گازی مواجه خواهید شد. این اتفاق از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌بایست علت آن هر چه سریع‌تر توسط تکنیسین موردبررسی قرار بگیرد

عایق نبودن کولر گازی

عایق لوله‌های کولر گازی، از شایع‌ترین دلایل آبریزی از کولر گازی می‌باشد. لوله‌ها بسیار خنک می‌باشند و درصورتی‌که با یک عایق مناسب پوشانده نشوند، ممکن است قطره‌های آب به داخل خانه چکه کنند. یکی از قسمت‌هایی که عایق بودن لوله‌های آن اهمیت بسیاری دارد لوله‌های زیر یونیت داخلی است که می‌تواند از دلایل شایع ریزش آب باشد. لوله‌های کولر گازی درواقع سرد هستند و اگر با عایق مناسب پوشیده نشده باشند یا به دلیل طول عمر بالای دستگاه آسیب‌دیده باشند رطوبت هوا را جذب خود می‌کنند و این مشکل باعث ریزش قطره‌ای آب به بیرون از دستگاه خواهد شد.

 نحوه رفع آبریزی کولر گازی

تکنیسین برای باز کردن درب کولر، ابتدا تمام پیچ‌های موجود بر روی بدنه را باز می‌کند تا به سیستم داخلی کولر گازی دسترسی پیدا کند. در مرحله بعدی می‌بایست به لوله‌های داخلی دسترسی پیدا کرد. برای این کار می‌بایست پیچ‌های دو طرف کولر گازی را بازنمود و با بالا بردن پنل، لوله‌های تخلیه را موردبررسی و تعمیر قرارداد. در این مرحله می‌توانید، با جدا کردن چسب‌های دور لوله‌ها، لوله‌های تخلیه را از جایگاهشان جدا کنید و آب‌های جمع شده در لوله را خارج کند. در اینجا برخی از تعمیرکاران با استفاده از جاروبرقی مخصوص می‌توانند همه آب‌های موجود در لوله را خارج می‌کند. در مرحله آخر نیز، مجدداً با استفاده از چسب، لوله‌ها مجدداً در جای خود قرار می‌گیرند.

 نحوه رفع آبریزی کولر گازی

مناسب‌ترین راه تخلیه آب کولر گازی

از بهترین راه‌ها برای تخلیه آب لوله‌ها، استفاده از لوله تخلیه توکار یا همان لوله مرکزی تخلیه آب کولر می‌باشد. البته باید توجه داشت که منظور از این لوله، لوله مرکزی فاضلاب نیست، چراکه ممکن است بوی بد به با شدت بسیار بالایی از طریق دریچه کولر وارد محیط خانه شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا با ذکر نکاتی راجع به کولرهای گازی و هم‌چنین مشکل چکه کردن آب از آن‌ها، شما را در این زمینه راهنمایی نماییم. در این مطلب علاوه بر آشنایی با ساختار و کارکرد کولر گازی، دلایل شکل گرفتن رطوبت در آن را نیز بررسی کردیم و در ادامه به قسمت‌هایی که ممکن است علت آبریزی کولر گازی باشد پرداختیم تا درصورتی‌که دستگاه دچار مشکلی جدی نشده باشد بتوانید شخصاً نسبت به رفع مشکل چکه کردن آب بپردازید.

در پایان نیز امیدواریم توانسته باشید از این مقاله به‌خوبی بهره ببرید و اگر برای رفع مشکل کولر گازی نیاز به استفاده از تعمیرکار داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که تعمیرات کولر گازی خود را حتماً به دست تعمیرکاران و تکنیسین‌های مجاز و معتبر بسپارید تا خیالتان از بابت کارکرد صحیح کولر و رفع مشکل کولر گازی خود راحت باشد.

تعمیرسرا مرکز تخصصی تعمیر کولر گازی

شما میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید تا تکنسین متخصص تعمیرسرا در محل شما برای تعمیرات و سرویس حاضر شوند.

۱۴۰۰/۰۹/۰۲

فرم ارسال نظر