آبگیری نکردن لباسشویی چه دلایلی دارد؟

عدم ورود آب در ماشین لباسشویی و در ‌نتیجه آبگیری نکردن لباسشویی ، از جمله مشکلاتی است که ممکن است به تدریج در کارکرد این وسیله ایجاد شود. با توجه به کاربرد زیاد این وسیله در هر خانه، این مشکل می‌تواند برای شما دردسر ایجاد کند. چرا که خودتان باید زحمت شستن لباس ‌های کثیف‌تان را بکشید. راه حل این مشکل، تعمیر لباسشویی و یا تعویض برخی قطعات لباسشویی است. این کار می‌تواند باعث صرفه ‌جویی در هزینه‌ ها شود. کافی است به تعمیرسرا سری بزنید تا اطلاعات کامل‌ تری در این موضوع به دست بیاورید. در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل عدم آبگیری و راه‌ حل‌های رفع آن را برای شما توضیح دهیم.

علت کار نکردن ماشین لباسشویی چیست؟


یکی از مشکلات شایع اغلب ماشین‌ های لباسشویی، نچرخیدن دیگ دستگاه و در واقع کار نکردن آن است. این مشکل از کجا ناشی می‌شود؟

برد الکتریکی

عملکرد صحیح تمام قسمت‌های ماشین لباسشویی توسط برد آن انجام می ‌شود. پس از پایان آبگیری، مرحله بعدی کار، یعنی چرخش دیگ انجام می ‌شود. چنانچه برد دستگاه خراب باشد، این مرحله انجام نمی‌ شود. مقاله تعمیر برد یخچال ال جی را مطالعه فرمایید.

شیر برقی

چنانچه شیر برقی معیوب باشد و یا فیلتر موجود در آن به علت املاح مسدود شده باشد، آب به داخل دیگ لباسشویی وارد نمی‌شود و در نتیجه نمی‌ چرخد.

شیر برقی علت آبگیری نکردن لباسشویی

سنسور آب

به دیگ بیش از حد باشد و یا اصلا آبی به دستگاه وارد نشود.

موتور

این قطعه چرخش دیگ را بر عهده دارد. چنانچه موتور لباسشویی معیوب باشد، چرخش دیگ اتفاق نمی‌افتد. حتی گاهی ممکن است صداهای بلندی از دستگاه شنیده شود. در این صورت حتما باید توسط تعمیرکار ماشین لباسشویی، بررسی و عیب‌یابی انجام شود. نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی از رایج ترین مشکلاتی می باشد که برای شما پیش می آید.

اهمیت شناخت دلایل پر نشدن آب ماشین لباسشویی

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، یکی از علل کار نکردن لباسشویی، عدم صحیح فرآیند آبگیری در این دستگاه است. اطلاع از علل آبگیری نکردن لباسشویی و برطرف کردن آن‌ها، نقش مهمی در کارکرد بهینه دستگاه دارد. بروز مشکل در عملکرد یک یا چند قطعه، می‌تواند منجر به اختلال در آبگیری این دستگاه شود. بنابراین، شناخت این عوامل، می‌تواند باعث جلوگیری از ایجاد صدمه به سایر قطعات و در نهایت خراب شدن این وسیله ضروری شود.

مهم‌ترین دلایل آبگیری نکردن لباسشویی


حتما برای شما هم بارها پیش آمده که پس از ریختن لباس‌های کثیف در لباسشویی و روشن کردن آن، با مشکل عدم آبگیری لباسشویی مواجه شوید. دلایل مختلفی در این موضوع وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

شیلنگ‌های تأمین آب ورودی به لباسشویی

بررسی شیلنگ‎‌های متصل شده به شیر آب یکی از نکات مهم در اطمینان از کارکرد صحیح آبگیری لباسشویی می‌باشد. فیلترهایی در این شیلنگ‌ها تعبیه شده تا از ورود رسوبات و املاح موجود در آب به دستگاه جلوگیری کند. گرفتگی این فیلترها می‌تواند یکی از علل آبگیری نکردن لباسشویی باشد. ایجاد سوراخ، پارگی و یا پیچ‌خوردگی در شیلنگ‌ها نیز می‌تواند در پر نشدن آب لباسشویی مؤثر باشد.

شیر اصلی ورودی آب


چنانچه شیر آب ورودی به لباسشویی معیوب باشد، می‌تواند باعث عدم ورود آب به آن شود. املاح زیاد موجود در آب، می‌تواند باعث خراب شدن آن شود.

شیر برقی لباسشویی و فیلتر موجود در آن

شیر برقی لباسشویی، قطعه‌ای است که آب را به دستگاه وارد می‌کند. این قطعه دارای اجزای مختلفی است. لاستیک آب‌بندی، بوبین، مجرای ورودی و خروجی آب، لاستیک دیافگرام و ترمینال موجود درشیر برقی، از جمله این اجزا هستند.

آسیب دیدن هر یک از این اجزا، باعث عدم ورود آب به دستگاه شده و در نتیجه لباسشویی آبگیری نمی‌کند. خرابی این قطعه، گاهی اوقات باعث آسیب به برد لباسشویی می‌شود. به همین دلیل یکی از عوامل بسیار مهم در آبگیری نکردن لباسشویی، خرابی این قطعه است.

ولتاژ مناسب و فشار آب کافی، دو عامل مهم در عملکرد صحیح شیر برقی است. برای اطمینان از تأمین برق این قطعه، از مولتی‌متر استفاده می‌شود. اندازه‌گیری ولتاژ باید توسط تعمیرکار ماهر انجام گردد. چرا که این بررسی باید در حین کار لباسشویی انجام شود.

چنانچه این اندازه‌گیری، ولتاژ مناسبی را نشان دهد و فشار آب پشت شیر هم مناسب باشد، عدم آبگیری دستگاه به دلیل معیوب بودن این قطعه است. اگر ولتاژ کافی به شیر برقی نمی‌رسد، در این‌صورت مشکل آبگیری نکردن لباسشویی مربوط به اجزای کنترل کننده این قطعه است و باید آنها را بررسی کرد. این اجزا، تایمر یا برد الکتریکی، سوئیچ فشاری یا سوئیچ سطح آب می‌باشند.

جهت جلوگیری از ورود رسوب، آشغال و املاح موجود در آب به داخل لباسشویی، یک فیلتر در قسمت ورودی شیر برقی تعبیه شده است. با گذشت زمان و استفاده مکرر از دستگاه، این فیلتر مسدود می‌شوند. بنابراین، تمیز کردن آن می‌تواند تأثیر مثبتی در کارکرد صحیح این قطعه داشته باشد.

عدم آبگیری یخچال

سوئیچ سطح آب یا سوئیچ فشار


ولتاژ برق ورودی به شیر الکتریکی ماشین لباسشویی توسط سوئیچ فشاری کنترل می‌شود. برق از برد الکتریکی به این سوئیچ وارد شده و از این قطعه به شیر برقی می‌رسد.

با رسیدن میزان آب موجود در دیگ دستگاه به میزان مناسب، عمل آبگیری متوقف می‌شود. در واقع، پس از رسیدن آب دیگ به سطحی مناسب، سوئیچ فشاری برق را از شیر الکتریکی قطع می‌کند. در مرحله بعد، جریان برق به سمت موتور جهت چرخش آن هدایت می‌شود.

یکی دیگر از دلایل آبگیری نکردن لباسشویی، خرابی این قطعه است. چنانچه این سوئیچ معیوب باشد، آب وارد دستگاه نمی‌شود یا اینکه آبگیری کامل انجام نمی‌شود. چرا که ممکن است قبل از رسیدن آب به سطح مناسب در دیگ یا در همان ایتدای شروع به آبگیری، این سوئیچ جریان را از شیر الکتریکی قطع کند. در این حالت، باید این سوئیچ تعویض شود.

تایمر یا برد الکتریکی

تایمر یا برد الکتریکی جریان برق را به قطعات مختلف لباسشویی از جمله شیر برقی هدایت می‌کند. معیوب بودن این قطعه، ولتاژ مورد نیاز شیر برقی را تأمین نمی‌کند. در نتیجه آبگیری لباسشویی انجام نمی‌شود. در این حالت، می‌بایست برد را تعویض نمود.

برد الکترونیک یخچال

فشار آب ورودی

یکی از مواردی که در در برخی ساختمان‌ها، بخصوص آپارتمان‌ها، مشکل‌ساز است، کم بودن فشار آب منازل است. حداقل فشار آبی مورد نیاز برای عملکرد صحیح لباسشویی، ۲۰ پاسکال است. بنابراین، فشار آبی کمتر از این میزان، می‌تواند باعث پر نشدن آب لباسشویی شود.
متناسب کردن میزان فشار آب ورودی، در رفع این مشکل مؤثر است. مثلا استفاده از یک پمپ آب، به ویژه در آپارتمان‌ها، کارساز خواهد بود.

جاپودری

جاپودری لباسشویی، یکی دیگر از قسمتهایی است که ممکن است در آبگیری نکردن لباسشویی مؤثر باشد. هر گونه گرفتگی در این قسمت، می‌تواند از ورود آب به دستگاه جلوگیری کند. پودر موجود در جاپودری، به همراه آب به سمت دیگ لباسشویی هدایت می‌شود. رسوب گرفتگی یا وجود آشغال در جاپودری، از آبگیری جلوگیری می‌کند.

چگونه مشکل آبگیری نکردن لباسشویی را رفع کنیم؟

در گام اول، باید از سالم بودن شیر آب ورودی اطمینان حاصل کنید. برای این کار، می‌توانید شیر آب را باز کنید و سطلی زیر شیر قرار دهید تا خروج آب از شیر را مشاهده کنید. در غیر این‌صورت شیر ورودی را تعویض کنید.
شیلنگ‌ها را بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه پیچ یا تا‌خوردگی، آن‌ها را صاف کنید تا جلو مسیر آب گرفته نشود. در صورت وجود سوراخ در شیلنگ‌ها، حتما آن‌ها را تعویض کنید.
خرابی شیر برقی از دیگر علل مؤثر در آبگیری نکردن لباسشویی است. جهت بررسی کارکرد این قطعه، به شیر برقی، جریان مستقیم وصل کنید. چنانچه آب از این قطعه عبور کند، پس این قطعه مشکلی ندارد. در ادامه لازم است تا  فیلتر این قطعه چک شود.

صفحه فیلتر را از داخل شیر خارج کنید و در صورت کثیف بودن، با سرکه یا شوینده‌های سطوح آهکی آن را تمیز کنید.چنانچه برد دستگاه دچار اشکال شده باشد، باید به کمک کارشناسان خبره در زمینه تعمیرات ماشین لباسشویی، برد آن را تعمیر کرد.
چنانچه پر نشدن آب لباسشویی، مربوط به رسوب گرفتگی جاپودری باشد، باید جاپودری را کاملا خارج کرده و با برس تمیز داخل آن را کاملا تمیز کنید.

دلایل کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری


دلایل مختلفی برای کارنکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری وجود دارد که عبارتند از:
۱– خراب بودن هیدرواستات
۲- قطع بودن سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر
۳- سوختن موتور تایمر

جمع بندی

آبگیری نکردن لباسشویی و پر نشدن مخزن آن، از جمله مشکلات رایجی است که بیشتر افراد از آن شاکی هستند. با توجه به هزینه بالای خرید یک ماشین لباسشویی جدید یا دست دوم، سرویس و تعمیر آن مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. همراه تعمیرسرا باشید.
عدم توجه به بروز یک مشکل در یک قطعه، می‌تواند به مرور باعث خرابی دستگاه و صرف هزینه‌های بیشتری جهت تعمیر آن شود. پس، ضروری است که در چنین مواردی از تکنسین‌ها و تعمیرکاران ماهر در این حرفه کمک بگیریم. ارائه خدمات با‌کیفیت در این ارتباط، می‌تواند عملکرد مفید ماشین لباسشویی را افزایش دهد.

۱۴۰۰/۰۹/۰۲

فرم ارسال نظر