علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی

علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی

موتور ماشین لباسشویی در معرض عوامل مختلف قرار دارد. ایراد در برق و اتصالات، قرار دادن بار بیش از حد، فرسودگی قطعات و مواردی دیگر باعث سوختگی یا نیم سوز شدن موتور لباسشویی می‌شوند. موتور ماشین لباسشویی مهم‌ترین بخش از این وسیله است. برند یا مدل دستگاه هر چه که باشد، لازم است از علائمی که نشان از خرابی موتور دارند آگاه باشید.

همچنین مراقبت‌های ضروری از آن می‌تواند باعث افزایش طول عمر موتور دستگاه شوند. گاهی اوقات علائمی وجود دارند که خبر از نیم سوز شدن موتور لباسشویی می‌دهند. اگر این نشانه‌ها به موقع شناسایی شوند می‌تواند تا حدی از ایجاد هزینه‌های اضافه برای تعمیر جلوگیری کنند. تعمیرسرا، مرکز خدمات تعمیر وسایل منزل در محل، به خوبی از این علائم آگاه است. از این رو، این مقاله را به بررسی نشانه‌های نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی اختصاص داده است و در صورت نیاز به تعمیر لباسشویی می توانید از متخصصین ماهر و آموزش دیده تعمیرسرا استفاده نمایید.

 

نیم سوز شدن موتور لباسشویی و علائم آن

استفادۀ طولانی مدت از ماشین لباسشویی، مستلزم نگهداری صحیح از آن است. انجام سرویس‌های دوره‌ای می‌تواند باعث افزایش طول عمر وسیله شوند. بررسی اتصالات، تمیز کردن محفظه، عدم قرار دادن بار اضافه در محفظه و موارد مشابه نیز در این امر دخیل هستند. با این حال، لباسشویی نیز مثل هر وسیلۀ برقی دیگر، جنبۀ مصرفی دارد. وسایل مصرفی نیز هر یک طول عمر مفیدی دارند. هر میزان هم که در نگهداری از وسیله دقت به خرج دهید، دیر با زود با خرابی یا ایراد در آن روبرو خواهید شد. اما از کجا باید فهمید که موتور ماشین لباسشویی دچار خرابی شده است؟

آب در محفظۀ لباسشویی پمپ نمی‌شود

یکی از بارزترین علائم خرابی و نیم سوز شدن موتور لباسشویی، پمپ نشدن آب به درون محفظه است. این اتفاق ممکن است ناشی از دلیلی دیگر نیز باشد. گاهی اوقات خراب شدن قفل درب لباسشویی منجر به این نتیجه می‌شود. اگر لباسشویی روشن شود و نتواند آب را به فضای لباسشویی پمپ کند، می‌تواند یکی از علائم نیم سوز شدن موتور باشد. برای حفظ ایمنی، تا زمانی که درب لباسشویی به طور کامل بسته نشده باشد، عملیات شست و شو آغاز نمی‌شود. هرچند که شاید درب دستگاه یا بُرد آن دچار مشکل شده باشد. اگر متوجه چنین اتفاقی شدید، لباسشویی را از برق جدا کنید. برای تعمیر آن نیز حتماً با تعمیرکاران متخصص و مجرب تماس بگیرید.

آبکش لباسشویی نمی‌چرخد

در صورتی که آبکش لباسشویی نچرخد می‌توان حس زد که موتور ماشین نیم سوز شده است. در این حالت، نیروی لازم و کافی برای چرخاندن آبکش فراهم نمی‌شود. این اتفاق نیز دو حالت را در بر دارد. یکی مشابه با مورد قبلی است. به این صورت که نه تنها آبکش نمی‌چرخد، بلکه حتی آب نیز وارد محفظۀ شست و شو نمی‌شود. مورد دیگر به این شکل است که آب وارد محفظه شده اما آبکش نمی‌چرخد. در حالت دوم، لباس‌ها به خوبی شسته نمی‌شوند. اگر متوجه کثیفی لباس‌ها یا خیس بودن بیش از حدشان بعد از اتمام کار شدید، احتمالاً موتور ماشین لباسشویی دچار مشکل شده است.

سوختن موتور لباسشویی

بعد از شست و شو، لباس‌ها خیس می‌مانند

اگر موتور ماشین لباسشویی نیم سوز شود، لباس‌ها به خوبی خشک نمی‌شوند. چرخش سریع و طولانی که در مرحلۀ پایانی شست و شو انجام می‌شود، به منظور آبکش کردن لباس‌هاست. نیم سوز شدن موتور لباسشویی باعث عدم توانایی آن در چرخش سریع می‌شود. در چنین حالتی، بعد از باز کردن درب لباسشویی متوجه خیس بودن لباس‌ها خواهید شد. حتی احتمال دارد که محفظۀ لباسشویی همچنان پر از آب باشد. در برخی موارد این اتفاق می‌تواند ناشی از اتمام زغال موتور باشد. بروز شکستگی در قطعات موتور یا خرابی آهنربای آن نیز می‌تواند منجر به این اتفاق شوند.

سر و صدای غیرعادی در حین شست و شو

چرخش سریع آبکش لباسشویی باعث ایجاد سر و صدای بیشتر می‌شود. اگر موتور لباسشویی دچار مشکل شده باشد، این سر و صدا از حالت معمولی خارج می‌شود. شنیده شدن صدای آزار دهنده در حین روند شست و شو می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی موتور ماشین لباسشویی باشد. احتمال این که شفت یا بلبرینگ موتور نیز دچار فرسودگی شده باشد نیز وجود دارد. برای تشخیص خرابی شفت یا بلبرینگ، آبکش لباسشویی را در حالت خاموش و با دست بچرخانید. سختی و وجود گیر در چرخش آبکش در حالت دستی، نشان از خرابی بلبرینگ دارد. اما گاهی اوقات نیز سر و صدا ناشی از نیم سوز شدن موتور است. صدای وزوز و بوی سوختگی ماشین لباسشویی از علائمی هستند که در این مورد دخیل هستند.

لباس‌ها به خوبی شسته نمی‌شوند

ترکیب شدن لباس‌ها با آب و کف و تمیزی آن‌ها به عهدۀ ماشین لباسشویی است. اگر موتور ماشین لباسشویی نیم سوز شده باشد، لباس‌ها به خوبی شسته نخواهند شد. گاهی اوقات همۀ روند به خوبی پیش می‌رود. تا آنجا که بدون بوی سوختگی، سر و صدا یا خیس ماندن لباس‌ها، کار لباسشویی تمام می‌شود. اما اگر متوجه شوید که همچنین لباس‌ها کثیف هستند، باید به وجود عیب و ایراد در موتور ماشین لباسشویی شک کنید.

دلایل نیم سوز شدن موتور لباسشویی

همۀ این علائم و نشانه‌ها را باید جدی گرفت. اگر بوی سوختگی ماشین لباسشویی به مشام می‌رسد، ممکن است موتور آن دچار سوختگی یا نقص دیگری شده باشد. علائمی که خبر از نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی می‌دهند، دلایل مختلفی دارند. عللی که می‌توانند منجر به این اتفاق شوند را در ادامه مرور می‌کنیم. اگر بوی سوختگی را حس کردید سریعا با متخصصین تعمیرسرا تماس حاصل فرمایید ، مقاله علت بوی بد لباسشویی را را مطالعه فرمایید.

حجم لباس بیش از اندازه

قرار دادن بیش از حد مجاز لباس برای شست و شو باعث ایجاد بار اضافه بر دوش موتور می‌شود. این اتفاق باعث آسیب رساندن به تسمه‌ها یا به هم ریختن تنظیمات آن می‌شود. ظرفیت هر ماشین لباسشویی مشخص است. اگر حجم لباسی که برای شست و شو قرار می‌دهید، بیشتر یا حتی کمتر از بازۀ مناسب باشد، منجر به بروز اتفاقاتی برای موتور خواهد شد. گرم شدن بیش از حد موتور یکی از اتفاقات ناشی از این اقدام است.

علامت نیم سوز شدن لباسشویی

به هم ریختن تنظیمات قطعات

تسمه‌ها وسایلی هستند که برای انتقال انرژی در موتور لباسشویی به کار می‌روند. مدل‌های جدیدتر لباسشویی از سیستم‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند. تکنولوژی‌ای که تحت عنوان (Direct Drive) شناخته می‌شود و بدون استفاده از تسمه کار می‌کنند. اگر موتور لباسشویی شما مجهز به سیستم‌های جدید نیست و از تسمه برای چرخش استفاده می‌کند، بیشتر در معرض خرابی خواهد بود. تسمه‌ها از جمله وسایل مصرفی هستند و پس از مدتی دچار پوسیدگی و استهلاک می‌شوند. خراب شدن تسمه‌ها باعث افزایش اصطکاک در موتور خواهند شد. افزایش اصطکاک منجر به افزایش فشار روی موتور می‌شود و همین امر باعث نیم سوز شدن آن خواهد شد.

تراز نبودن ماشین لباسشویی

کارکرد صحیح موتور ماشین لباسشویی در سطح صاف و تراز اتفاق می‌افتد. در غیر این صورت، لرزش زیادی در حین کار کردن بروز خواهد داد. این لرزش باعث افزایش استهلاک قطعات داخلی موتور می‌شوند. شل شدن سبد لباسشویی، به هم ریختن تنظیمات محفظه، پوسیدگی قطعات و نیم سوز شدن موتور، از نتایج آن هستند. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است که از تراز بودن لباسشویی بر سطح زمین مطمئن شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود که نصب لباسشویی را به دست متخصصین این کار بسپارید.

ایراد در سیستم برقی موتور

در اغلب موارد، نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی ناشی از تنظیم نبودن اتصالات برقی آن است. وارد شدن جریان اضافه به سیم پیچ موتور باعث ایجاد اضافه بار الکتریکی در آن می‌شود. در نتیجۀ این اتفاق، موتور لباسشویی با سرعت بیشتری خواهد چرخید. ایجاد گرمای زیاد در موتور و اتصالات آن ممکن است باعث نیم سوز شدن موتور شود. گاهی نیز این روند ناشی از مقاومت پایین سیم پیچ‌هاست.

گرمای بیش از حد، پوسیدگی و دیگر آسیب‌های فیزیکی در اتصالات باعث کاهش مقاومت سیم پیچ می‌شود. این موضوع منجر به از بین رفتن کنداکتورها و سیم پیچ داخل موتور خواهد شد. بررسی سیم‌های لباسشویی و اطمینان از عایق بودن آن‌ها می‌تواند به جلوگیری از این اتفاق کمک کنند. علت داغ شدن ماشین لباسشویی یکی از دلایلی می باشد که همواره باعث سوختن موتور لباسشویی می شود و شما می توانید مقالعه مربوطه را در تعمیرسرا مطالعه فرمایید.

سوختگی ماشین لباسشویی

در مواجه با این علائم، اقدامات زیر را انجام دهید

پیش از هر چیز، از استفادۀ مجدد لباسشویی خودداری کنید. سریعاً دستگاه را از برق کشیده و از خاموش شدن آن مطمئن شوید. اگر در تعمیرات موتور ماشین لباسشویی اطلاعات و تجربه‌ای ندارید، به هیچ وجه دست به کار تعمیر نشوید. کار ناشیانه نه تنها باعث خرابی بیشتر می‌شود بلکه خطرات جانی و آسیب دیدگی را نیز در پی خواهد داشت. تعمیرسرا یکی از مراکز معتبر برای تشخیص خرابی وسایل منزل و تعمیر در محل است و شما می توانید در برندهای مختلفی از جمله تعمیر لباسشویی سامسونگ و ال جی ، تعمیرات آاگ و بوش و … با متخصصین تعمیرسرا تماس حاصل فرمایید. متخصصان مجرب ما در تعمیرسرا کنار شما هستند تا هر چه سریع‌تر نسبت به تعمیر وسایل منزل خود اقدام کنید. اگر علائم اشاره شده را در ماشین لباسشویی خود مشاهده کردید، تنها کافیست با نزدیکترین مرکز تماس بگیرید.

۱۴۰۰/۰۹/۰۲

فرم ارسال نظر