یخ زدن مواد غذایی در یخچال

تراع یخچال به عنوان وسیله ای که قابلیت تازه و خنک نگه داشتن مواد غذایی را دارد، یکی از بهترین اختراعات بشر بوده است. قطعاً دیدن یخ زدن مواد غذایی در یخچال از جمله میوه، سبزیجات و آبی که برای خنک شدن داخل یخچال قرار داده بودید صحنۀ جالبی نخواهد بود.

یکی از مشکلات دستگاه های یخچال فریزر و یخچال های ساید بای سایدها یخ زدن مواد غذایی در یخچال است. تیم متخصص و کاربلد تعمیر یخچال تعمیرسرا در این مطلب به طور دقیق و حرفه ای به مواردی که نقش مهمی در یخ زدن غذا دارند، می پردازد. تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید تا به توانید در عیب یابی دستگاه خود گام مهمی را بردارید.

یخ زدن مواد غذایی در یخچال

چه دلایلی موجب یخ زدن مواد غذایی در یخچال می شوند؟

دلایل فنی و فیزیکی زیادی وجود دارد که موجب یخ زدن مواد غذایی در یخچال می شود. راهکار بسیار مهم در این موارد بررسی دقیق علت به وجود آمدن مشکل است. برخی از افراد با پاک کردن فضای داخلی و خارج کردن تمام محتویات داخل یخچال و دور ریختن مواد غذایی یخ زده تصور می کنند که مشکل دستگاه یخچال فریزر خود را حل کرده اند. اما باید بگوییم که متأسفانه در خیلی از موارد این تنها یک راهکار موقتی است.

باید سیستم فنی و موتوری یخچال بررسی شود تا علت اصلی این مشکل پیداشده و رفع شود. در ادامه مهم ترین مواردی که موجب یخ زدن غذا در یخچال می شود را بررسی می کنیم.

شما می توانید مقاله علت یخ زدن لوله های یخچال را مطالعه نمایید.

یخ زدن لوله های یخچال

عدم تنظیم درست دمای یخچال

یکی از مهم ترین مواردی که از یخ زدن مواد غذایی در یخچال جلوگیری می کند، تنظیم دمای یخچال است. با توجه به دفترچه راهنمای یخچال و فریزرها دمای مناسب برای فصل های مختلف مشخص می شود. شما باید با توجه به مدل یخچال و فریزر خود دمای آن را تنظیم کنید.

معمولاً در اکثر یخچال ها برای جلوگیری از منجمد شدن غذا در یخچال دمای ۳ تا ۶ درجۀ سانتی گراد و برای فریزرها دمای حداکثر ۱۸درجۀ سانتی گراد زیر صفر مناسب ترین دماست.

مقاله تنظیم دمای یخچال دوو را در تعمیرسرا مطالعه فرمایید.

جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی در یخچال با تنظیم درست دما

انتخاب متعادل ترین دما برای یخچال سبب می شود تا مواد غذایی و خوراکی ها در یخچال دچار یخ زدگی نشوند و تازه و سالم باقی بمانند. گاهی ممکن است دمای یخچال و فریزر توسط کودکان و یا به صورت اشتباه از حالت تعادل خارج شود که به سرعت سبب خرابی مواد غذایی خواهد شد. در این مورد کافی است تا به صورت دستی تنظیمات دمای یخچال و فریزر را بررسی کنید.

عدم تنظیم درست دمای یخچال یکی از شایع ترین علل یخ زدن مواد غذایی در یخچال است که معمولاً در یخچال های قدیمی هم بیشتر مشاهده می شود و به سادگی قابل برطرف کردن است.

در یخچال های جدیدتر معمولاً دمای یخچال و فریزرها به صورت هوشمند نیز تنظیم می شود که برای جلوگیری از تغییر دمای آن از قفل کودک باید استفاده کنید.

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با دمای یخچال و زیر حد استاندارد قرار دادن آن این است که این کار علاوه بر اینکه سبب یخ زدن می شود به صورت جدی سبب وارد شدن فشار بسیار بالا به کمپرسور یخچال شده و موتور یخچال دچار فرسودگی می شود.

تعمیر یخچال در تعمیرسرا

یخ زدن مواد غذایی در یخچال در برخی از طبقات

معمولاً مشاهده می شود که در برخی از یخچال ها مواد غذایی در بعضی از طبقات دچار یخ زدگی می شوند که به طور عموم این یخ زدگی را در طبقات بالاتر مشاهده می کنیم.

علت این مورد مسیر جریان فن یخچال است که به دریچه های داخلی یخچال متصل می شوند. این دریچه ها کمک می کنند تا هوای سرد فریزر به یخچال نیز دمیده شده و سبب خنک شدن موارد غذایی شود. معمولاً این دریچه ها در طبقات بالای یخچال قرار دارند.

یکی از کارهای لازم برای جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی در یخچال جلوگیری از قرار دادن مواد غذایی در مقابل دریچه های داخل یخچال است. این مورد بیشتر در یخچال های ساید بای ساید مشاهده می شود. دقت کنید که مسدود کردن این دریچه ها علاوه بر اینکه سبب می شود مواد غذایی در یخچال دچار یخ زدگی شوند باعث وارد شدن فشار بسیار بالا به یخچال خواهد شد.

خراب شدن دمپر یخچال

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم دریچه هایی داخل یخچال وجود دارد که تبادلات دمایی را بین فریزر و یخچال انجام می دهند.

دمپر یکی از قطعات سیستم موتوری در یخچال هاست که وظیفۀ کنترل این هوای سرد را در دستگاه های یخچال و فریزر و یخچال های ساید بای ساید بر عهده دارد.

اگر دمپر دستگاه خراب شده باشد این تبادلات دمایی دچار مشکل شده و یخ زدن مواد غذایی در یخچال رخ می دهد.

خراب شدن ترموستات یخچال

یکی از قطعات حیاتی برای یخچال، ترموستات آن است که نقش نگهبان یخچال را دارد. ترموستات یکی از قطعات الکترونیکی در سیستم فنی یخچال است که شبیه به کلید و دماسنج در یخچال عمل کرده و نقش مهمی را ایفا می کند.

ترموستات برای اینکه بتواند روی دمای سیستم یخچال کنترل داشته باشد با رسیدن به دمای خاص و مشخصی کار کمپرسور را متوقف می کند. اگر یخ زدن مواد غذایی در یخچال شما به دلیل تنظیم دما و مسدود بودن دریچه ها و خرابی دمپر نباشد، قطعاً ممکن است به ترموستات آن ربط داشته باشد.

زمانی که ترموستات در یخچال دچار خرابی شود یکی از مهم ترین اتفاقاتی که رخ می دهد این است که با کاهش دمای سیستم کمپرسور متوقف نمی شود و دمای یخچال به شدت کاهش پیدا می کند.

با کاهش دمای بیش از حد یخ زدن غذا در یخچال طبیعی است. با خراب شدن ترموستات یخچال علاوه بر کمپرسور سایر قطعات دیگر نیز در یخچال دچار خرابی و فرسودگی خواهند شد.

کنترل سلامت ترموستات در یخچال

برای جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی در یخچال پس از بررسی موارد قبلی باید موارد فنی را بررسی کنید. کنترل سلامت ترموستات از مهم ترین مواردی است که به طولانی شدن عمر یخچال کمک می کند و مانع از یخ زدن غذا می شود.

برای کنترل سلامت ترموستات یخچال باید درجۀ دمای یخچال را تا آخرین میزان ممکن بالا ببرید. پس از این باید صدای کلیک مانندی را بشنوید که به معنی درست کار کردن ترموستات یخچال است. اگر این صدا شنیده نشود یعنی ترموستات یخچال شما دچار آسیب شده و خراب است.

خرابی قطعات فنی بسیار حساس است و اصلاً نباید توسط افراد غیر حرفه ای انجام شود. برای برطرف کردن مشکلات مربوط به سیستم ترموستات یخچال خود از کادر مجرب و حرفه ای تعمیرسرا راهنمایی و کمک بگیرید. تعمیرکاران متخصص تعمیرسرا با استفاده از مولتی متر به صورت دقیق ترموستات یخچال شما را بررسی و عیب یابی می کنند.

خراب شدن سنسور یخچال

 

از دیگر عواملی که سبب یخ زدن مواد غذایی در یخچال می شود، خراب شدن سنسور یخچال است. سنسور نقش مهمی در متعادل ساختن دمای هوای داخل یخچال دارد. سنسور هوا و یا دمای داخل یخچال را از طریق پالس های الکترونیکی به قسمت برد الکترونیکی ارسال می کند و از طریق میزان دما را اندازه گیری می کند.

اگر قطعۀ سنسور در یخچال ایرادی داشته باشد دمای داخل یخچال به صورت غلط به برد الکترونیک ارسال شده و باعث کند و یا تندتر کار کردن یخچال می شود. اگر سنسور یخچال دچار آسیب شده باشد تنها تکنسین های متخصص باید جهت تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنند.

خراب شدن برد الکترونیک در یخچال

از دیگر دلایل مهم خرابی یخچال و یا یخ زدن مواد غذایی در یخچال خراب شدن برد الکترونیک اصلی است. برد الکترونیک اصلی قسمت مغز دستور دهندۀ یخچال است که هرگونه خرابی در آن می تواند سبب ایجاد اختلال در کار یخچال شود.
هر قسمت از برد الکترونیک یخچال که دچار خرابی شده باشد تأثیر خود را روی قسمت مرتبط خواهد گذاشت.

خرابی در بخش دریافت کنندۀ پالس های سنسور یخچال و یا خراب شدن قسمت دستور دهنده با موتور و یا کمپرسور می تواند سبب ایجاد خرابی در کار یخچال شده و موجب منجمد شدن در یخچال شود. برای برطرف کردن مشکلات مربوط به خرابی برد الکترونیک اصلی باید این قطعه تعمیر یا تعویض شود.

جمع بندی

در این مطلب با تمام موارد مهم و تأثیرگذاری که در سلامت کارکرد یخچال و فریزر نقش دارند و مانع از یخ زدن مواد غذایی در یخچال می شوند را بررسی کردیم. دقت کنید که استفاده از محافظ برق و بررسی متوالی دمای یخچال از مهم ترین مواردی هستند که از ایجاد خرابی های بزرگ و هزینه بر در یخچال و فریزر شما جلوگیری می کنند.

در صورت مشاهدۀ هرگونه خرابی و یا ایرادی در سیستم موتوری و یا فنی یخچال خود می توانید از تیم متخصص تعمیرسرا جهت کسب اطلاعات صحیح راهنمایی دریافت کنید. این تیم مجرب با تمرکز بیشتر بر تعمیر قطعات به جای تعویض آن ها مانع از دست دادن قطعات اصلی و اورجینال می شوند.

۱۴۰۰/۰۹/۰۲

فرم ارسال نظر