آموزش تعمیر و تعویض لاستیک و نوار دور درب یخچال+ جامع ترین آموزش

تعمیرسرا ارائه دهنده بهترین خدمات تعمیر یخچال

شرکت تعمیرسرا با به کارگیری تکنسین‌های متخصص در حوزه تعمیر یخچال در ابتدا دلایلی که لازم است نوار درب یخچال تعمیر و یا تعویض بشود را پیدا و سپس اقدام به تعمیر یخچال فریزر شما عزیزان در سریع ترین زمان و با مناسبترین قیمت میکند. در این مقاله به یکی از معضلات شایع شما عزیزان یعنی علل بسته نشدن درب یخچال میپردازیم، با ما همراه باشید.

تعمیر نوار دور درب یخچال توسط خودمان

یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مخارج زندگی، توانایی تعمیر وسایل توسط خودمان در خانه است. برای مثال در مواردی مثل خراب شدن نوار دور درب یخچال یا چیزهایی از این قبیل می‌توانیم خودمان با آموزش‌های کوتاه به تعمیر و یا تعویض آن‌ها بپردازیم.

در این مقاله تعمیر سرا قصد داریم شمارا با تعمیر لاستیک یخچال آشنا کنیم. منظور از تعمیر لاستیک یخچال همان نوارهای پلاستیکی است که از دور درب یخچال محافظت می‌کنند. این بخش به دلیل استفاده مکرر در طول روز بیشتر در معرض خرابی قرار می‌گیرد؛ بنابراین بهتر است هرچند وقت یک‌بار بررسی شود تا مشکل بیشتری را به دنبال نیاورد. مشکل بیشتری که می‌تواند با کم‌توجهی به این مورد پیش بیاید، کار کردن بیشتر کمپرسور یخچال است.

این کار کردن اضافه می‌تواند به کمپرسور آسیب‌زده و هزینه‌های بیشتری را روی دستمان بگذارد. چراکه تعمیرات یخچال یک کار بسیار تخصصی است و ما فقط می‌توانیم قسمت‌هایی جزئی مثل تعمیر لاستیک یخچال را انجام دهیم. برای برطرف شدن مشکل بخش‌های دیگر حتماً به یک تعمیرکار ماهر نیاز پیدا می‌کنیم.

تعمیر لاستیک یخچال فریزر

تعویض یا تعمیر لاستیک یخچال فریزر

برای تعمیر لاستیک یخچال یا همان نوار دور درب، در ابتدا باید درب یخچال و لاستیک را خوب بررسی کنید. اگر میزان خرابی این نوار لاستیکی زیاد باشد و هوای بیرون به داخل یخچال نفوذ کند باید به سراغ خرید نوار دور درب یخچال بروید و آن را تعویض کنید؛ اما اگر شکل و فرم نوار تغییری کرده یا از جای خودش بازشده است می‌توانید به‌جای خرید، آن را تعمیر کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر از تعمیر لاستیک یخچال غفلت کنید، یخچال براثر کار کردن زیاد صدمات بیشتری می‌بیند و مواد غذایی زودتر فاسد می‌شوند. نشانه‌های خرابی این قسمت، مواردی مانند سفت شدن لاستیک یا به عبارتی خشک شدن آن، ترک خوردن، شل و بی‌شکل شدن یا پاره شدن هستند.

رخ دادن هرکدام از این موارد به شما می‌گوید که این بخش نیاز به توجه و بررسی دارد. البته معمولاً لاستیک‌های یخچال از عمر مفید خوبی برخوردارند و خراب شدن این قسمت کم‌تر پیش می‌آید.

انواع نوار درب یخچال

مرحله بعدی برای تعمیر لاستیک یخچال اطلاع از نوع لاستیک و مدل یخچال است. بیشتر یخچال‌ها لاستیک‌هایی دارند که همراه پیچ بر روی درب نصب‌شده‌اند. برخی دیگر هم به‌صورت نوار پرسی هستند.

برای تعویض نوار پرسی درب یخچال می‌بایست از نوع یخچال و اندازه‌هایی که برای درب آن مناسب است آگاهی داشته باشید تا هنگام خرید دچار مشکل نشوید؛ بنابراین برای توضیحات و آموزش می‌توان این مبحث را به دو بخش تعمیر یا تعویض لاستیک درب یخچال پرسی و تعمیر یا تعویض لاستیک یخچال با پیچ بخش‌بندی کرد.

قبل از شروع تعمیر لاستیک یخچال از این موارد مطمئن شوید

۱) اطمینان حاصل کنید که یخچال را به‌طور کامل از جریان برق جدا کرده‌اید.

۲) مطمئن شوید که مشکلی که برای یخچال به وجود آمده مربوط به نوار دور درب آن است. اگر این‌گونه نباشد احتمالاً خود درب دچار آسیب شده است. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید درب یخچال راکمی به سمت بالا بکشید. اگر صدا یا لقی درب را احساس کردید باید به فکر تعمیر خود درب باشید.

۳) می‌توانید با چند راهکار ساده از میزان عملکرد لاستیک درب یخچال باخبر شوید. از دستتان برای حس کردن سرما استفاده کنید. هنگامی‌که درب یخچال بسته است. دست خود را در اطراف درب نگه‌دارید، اگر سرمای داخل یخچال را حس کردید، می‌توان گفت که نوار درب خراب است. می‌توانید از یک برگ کاغذ هم برای این آزمایش استفاده کنید. افتادن کاغذ از لای درب قدرت پایین چسبندگی را می‌رساند و این یعنی احتیاج به تعویض یا تعمیر دارید.

تعویض لاستیک یخچال با پیچ

بعد از گذراندن مراحل بالا لاستیک را از قسمت بالایی گرفته و به سمت بیرون بکشید تا پیچ‌های روی درب مشخص شود. برای جداسازی کامل لاستیک باید پیچ‌ها را چند دور بچرخانید ولی به‌صورت کامل آن‌ها را جدا نکنید. حال می‌توانید لاستیک را بیرون بیاورید و لاستیک جدید را جایگزین کنید. برای این کار از گوشه‌ها شروع کنید و پیچ‌ها را ببندید ولی آن‌ها را بیش‌ازحد محکم نکنید.

تعویض لاستیک درب یخچال بدون پیچ

نحوه تعویض لاستیک پرسی درب یخچال به این صورت است که شما لاستیک را از روی شیارهای آن جدا می‌کنید. نوار جدیدی را که خریداری کرده‌اید دوباره در محل شیارها قرار می‌دهید و خوب چفت شدن آن را برسی می‌کنید.

البته بسته به مدل یخچالی که از آن استفاده می‌کنید ممکن است نوع لاستیک پرسی متفاوت باشد و با چسب بر روی درب یخچال قرارگرفته باشد. پس برای قرار دادن نوار جدید باید از چسب استفاده کنید. گاهی اوقات هم ممکن است در چسباندن لاستیک یخچال به مشکل بخورید و نتوانید آن را بر روی درب نصب کنید. در این صورت بهتر است به یک تعمیرکار زنگ بزنید.

 تعویض لاستیک درب یخچال بدون پیچ

تعمیر لاستیک یخچال با پیچ

برای انجام دادن تعمیرات نیز باید مطابق بخش‌های قبل لاستیک را از هر نوعی که باشد بیرون بیاورید. پس از خارج کردن لاستیک از درب یخچال آن را بر روی یک سطح صاف گذاشته و مراحل بررسی برای تعمیرات را آغاز کنید.

اولین قدم برای تعمیر لاستیک یخچال این است که با یک دستمال آغشته به کف و صابون خوب لاستیک را تمیز کنید. بعد رطوبت آن را با یک دستمال خشک بگیرید. این کار باعث می‌شود بهتر شیارهای لاستیک را ببینید؛ و هم‌چنین کمک می‌کند هوای داخل یخچال مطبوع‌تر باشد هر نوع کثیفی و آلودگی داخل یخچال می‌تواند باعث ایجاد بوی بد از یخچال شود؛ بنابراین حتی اگر لاستیک درب یخچالتان سالم است.

گه گاهی فقط آن را تمیز کنید. اگر دقیق‌تر بگوییم تمیز کردن هم می‌تواند یک نوع تعمیر لاستیک یخچال باشد. پس از پاک کردن آلودگی‌ها از روی لاستیک مقداری وازلین برداشته و لاستیک را با آن چرب کنید.

استفاده از مواد این‌چنینی در مراحل تعمیر لاستیک یخچال کمک می‌کند لاستیک خشک نشود و یا اگر در آستانه خشک شدن است از آن جلوگیری شود. هم‌چنین این کار باعث می‌شود یک‌لایه عایق بر روی سطح لاستیک قرار بگیرد و حائل بین خود و درب باشد.

 تعمیر لاستیک یخچال با پیچ

کمک به قدرت چسبندگی لاستیک یخچال

گاهی اوقات با کاهش قدرت چسبندگی لاستیک یخچال مواجه می‌شوید. علت این امر در معرض سرما بودن لاستیک یخچال به‌طور مداوم است. برای حل این مشکل و تعمیر لاستیک یخچال آن را بیرون بیاورید.

بعد آن را در آب جوش بگذارید و یا با سشوار به آن گرما برسانید. این گرم شدن کمک می‌کند تا قدرت چسبندگی ازدست‌رفته تا حدودی برگردد. در انتها لاستیک را در محل خود قرار داده و تا حدود دو یا سه ساعت درب یخچال را باز نکنید.

فراموش نکنید که این نکته در تعمیر لاستیک یخچال مانند فوت کوزه‌گری است و باید رعایت شود تا نتیجه بهتری بگیرید. با استفاده از این شیوه به‌راحتی و بدون نیاز به تعمیرکار می‌توانید مشکل را به‌آسانی حل کنید.

با افتادگی نوار یخچال چه کنیم؟

شل‌وول شدن هم یکی دیگر از مشکلاتی است که پیش می‌آید. برای تعمیر لاستیک یخچال با این مشکل، می‌توانید ابتدا مرحله گرما دادن را انجام دهید و بعد در بین لاستیک دستمال‌کاغذی فتیله شده یا پنبه قرار دهید تا بخش‌هایی که شکل خود را ازدست‌داده‌اند به حالت اولیه برگردند و درواقع بازیابی شوند.

بعد از جای گذاری پنبه‌ها یا دستمال‌ها هم به همان شیوه قبلی برای تکمیل مراحل تعمیر لاستیک یخچال درب را تا دو الی سه ساعت باز نکنید تا کار به‌درستی انجام شود و د فرمه شدن لاستیک برطرف شود.

بعد از گذشت این زمان می‌توانید یک‌بار دیگر تست‌هایی را که قبل از تعمیرات، برای پیدا کردن مشکل انجام داده‌اید را دوباره انجام دهید تا ببینید مراحل تعمیر لاستیک یخچال جواب داده است یا نه.

تعویض لاستیک درب یخچال امرسان

تفاوت برندها و مدل‌ها ممکن است شمارا از دست بردن به تعمیر لاستیک یخچال معاف کند. به همین دلیل فکر خواهید کرد که بهتر است به تعمیرکار زنگ بزنم؛ بنابراین ما به‌عنوان نمونه تعویض لاستیک درب یخچال امرسان را باهم بررسی خواهیم کرد تا ببینید که آن‌قدر هم که فکر می‌کنید کار دشواری نیست.

برای شروع مراحل تعمیر لاستیک یخچال، گفتیم پیش از هر کاری یخچال را از برق بکشید و بدانید مدل یخچال شما چیست. برای مثال تعویض لاستیک پرسی درب یخچال امرسان را باهم بررسی می‌کنیم.

پیش‌تر گفتیم که نوع پرسی با چفت شدن شیارها در هم بر روی درب قرار می‌گیرد؛ بنابراین با یک فشار کوچک می‌توانید نوار دور درب را خارج کنید. تمامی مراحلی که گفته شد را به‌دقت انجام دهید؛ اما در هنگام نصب دوباره باید به این نکته توجه کنید که پس از اتمام کار یک درب، یخچال را روشن کنید و درستی کار خود را بیازمایید.

حال دوباره یخچال را از برق بکشید و به سراغ درب کناری بروید و تمام مراحل را از سر بگیرید. برای امتحان کردن درستی کارکرد درب دوم باید زمان دو تا سه ساعت را بگذرانید. چراکه برای آزمایش درستی کارتان در درب دوم نیازمند باز کردن درب اول هستید.

نکات ازقلم‌افتاده

چند مورد ممکن است ازنظرتان دور بماند که به شما می‌گوییم.

۱) معمولاً قسمت بالایی درب یخچال که قدمان به آن نمی‌رسد ازنظر دور می‌ماند. بهتر است قبل از باز کردن و تعمیر لاستیک یخچال با یک چهارپایه قسمت‌های بالایی را هم بررسی کنید. هرچند امکان وجود خرابی در آن قسمت کم است ولی بهتر است که توجه لازم را داشته باشید تا تعمیر لاستیک یخچال را به‌خوبی انجام دهیم.

۲) در مورد تعمیر لاستیک‌های پرسی از گوشه‌ها شروع به چفت کردن کنید و بعد طول و عرض نوار را چفت کنید. اگر با دست موفق نشدید این کار را به‌طور کامل انجام دهید می‌توانید از یک چکش پلاستیکی کوچک استفاده کنید. درب را در دستتان بگیرید و ضربه‌های آرامی بر روی نوار درب بزنید در انتها هم کمی وازلین بر روی سطح بمالید.

۳) اگر مجبور شدید به‌جای تعمیر لاستیک یخچال، لاستیک را تعویض کنید، می‌توانید سشوار کشیدن و چرب کردن لاستیک را حتی برای لاستیک نو نیز انجام دهید. این کار از خشک شدن لاستیک و ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند.

۴) حتی اگر لاستیک نو تهیه کردید بازهم با یک دستمال آن را تمیز کنید تا اگر غباری دارد گرفته شود.

۵) اگر برای تعمیر لاستیک یخچال، یخچال را جابه‌جا کردید. پس از پایان یافتن تعمیرات، یخچال را به محل قبلی خود برگردانید و صبر کنید تا حالت ثبات در آن دوباره برقرار شود و بعد آن را به جریان برق وصل کنید.

تعویض لاستیک یخچال

قیمت لاستیک یخچال

سایز یخچال و مدل آن عامل اصلی در تعیین قیمت هستند. هر چه طول نوار بیشتر باشد طبیعتاً قیمت هم بالاتر می‌رود و این ابعاد از اندازه‌ای حدود ۷۰ سانتی‌متر تا ۱۸۰ سانتی‌متر وجود دارد. حداقل مبلغی که می‌توانید با آن ‌یک نوار دور درب برای تعمیر لاستیک یخچال بخرید چیزی حدود ۷۰ هزار تومان است؛ و این مبلغ احتمالاً تا ۱۵۰ هزار تومان هم می‌رسد. برخی از فروشگاه‌های اینترنتی هم وجود دارند که این محصول را می‌فروشند؛ اما خرید چنین محصولی احتیاج به بررسی حضوری دارد. توجه داشته باشید که اندازه‌هایی که نام‌برده شد مربوط به طول هستند.

مزایای استفاده از نوار درب

این‌که چرا چنین قطعه‌ای در طراحی و ساخت یخچال استفاده می‌شود را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

۱) طول عمر مواد غذایی و ماندگاری آن‌ها بالا می‌رود و تازه‌تر می‌ماند.

۲) کنترل فعالیت کمپرسور یخچال و بالاتر رفتن عمر مفید و دوام آن.

۳) ایجاد عایق مابین فضای داخل یخچال و محیط بیرون برای جلوگیری از خارج شدن برودت و وارد شدن کثیفی و آلودگی به یخچال

۴) قطعه‌ای مؤثر در کنترل مصرف برق یخچال است؛ بنابراین به کاهش هزینه‌های برق کمک می‌کند.

۵) خاصیت آهن‌ربایی درب می‌تواند سهل‌انگاری در بستن درب را جبران کند و با کمک نیروی جذب، درب در فاصله‌ی کوتاه بسته شود.

۱۴۰۰/۱۲/۱۴

فرم ارسال نظر